استراتژی محتوا به زبان ساده

نکته‌های کلیدی در مورد استراتژی محتوا

  • استراتژی محتوا یک رویکرد فراگیر برای ایجاد محتوایی است که اهداف کلیدی کسب‌وکار را هدایت می‌کند.
  • استراتژی محتوا فرآیند برنامه‌ریزی در سطح بالاتر است. در مقایسه، بازاریابی محتوا پیچ و مهره فرآیند اصلی ایجاد، انتشار و ترویج محتوا است.
  • سئو در طول فرآیند توسعه استراتژی محتوا حیاتی است زیرا به شما کمک می‌کند تا نحوه جستجوی مخاطبان خود را شناسایی کنید و محتوایی را که ایجاد می‌کنید تقویت می‌کند.

استراتژی محتوا چیست؟

یک استراتژی محتوا بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه بازاریابی شما است که هم به عنوان راهنمای محتوایی که می‌خواهید ایجاد کنید و هم به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت شما عمل می‌کند.

به زبان ساده، استراتژی محتوا به این معنی است که چگونه اطمینان حاصل کنید که محتوای شما مستقیماً اهداف تجاری شما و نیازهای مشتریان شما را برآورده می‌کند. استراتژی محتوا جزء ضروری هر کمپین بازاریابی است.

اساساً، این برنامه، بازی برند شما است که ترافیک و سرنخ‌ها، تعامل، فروش و سایر نتایج تجاری را از طریق محتوا هدایت کند.

استراتژی محتوا مهم است به این معنی که برندهایی که دارای استراتژی محتوای مستند هستند عملکرد بهتری دارند و ROI بازاریابی بالاتری دارند.

استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین اجزای استراتژی بازاریابی شما است زیرا تعیین می‌کند برای چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چگونه برنامه‌ریزی کنید تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. این بسیار گسترده‌تر از فهرستی از قالب‌ها و موضوعات است. این شامل شخصیت‌های خریدار (پرسونا)، نقشه‌های سفر، تقویم‌های سرمقاله، ممیزی‌ها و حاکمیت محتوا است.

یک استراتژی خوب اجرا شده، فرهنگ محتوا را در کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. این چارچوبی برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا، مسئولیت‌پذیری و اطمینان را از نتایج قابل پیش‌بینی و در حال پیشرفت کسب‌وکار فراهم می‌کند. در نتیجه، می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری انجام دهید که مشتریان بیشتری را هدف قرار می‌دهد و ارزش تجاری بیشتری را ارائه می‌کند.

اما برای تولید محتوای عالی نیاز به زمان و هزینه است. بنابراین چه پست‌های وبلاگ را برون‌سپاری کنید یا ویدیوها را در داخل خانه خود توسعه دهید، داشتن یک برنامه سازمان‌یافته یا استراتژی برای رسیدن به نتایجی که می‌خواهید بسیار مهم است.

استراتژی شما یک کتاب باز است که عمل و بینش را هدایت می‌کند، بنابراین باید همه چیز را پوشش دهد. 

پنج مرحله حیاتی برای توسعه استراتژی محتوا

  1. اهداف خود را مشخص کنید

محتوای عالی باید مقصود داشته باشد و آن مقصود باید با اهداف روشن تعریف شود. با شناسایی: ماموریت شما، اهداف کسب‌وکار یا بازاریابی و KPI‌های خود شروع کنید. برای مطالعه در مورد KPI‌ها می توانید به مقالات متعدد آکادمی مشاورنت در این رابطه مراجعه کنید.

این نکته زمانی است که از خود می‌پرسید، آیا محتوا و در نتیجه استراتژی محتوا بهترین راه برای دستیابی به اهداف تجاری فعلی شماست؟ اگر پاسخ مثبت است، به مرحله دو بروید.

  1. مخاطبان خود را بشناسید

موفقیت استراتژی محتوای شما توسط دو عنصر تأمین می‌شود، USP شما (نقطه فروش منحصربه‌فرد (USP) که به آن پیشنهاد فروش منحصر‌به‌فرد نیز گفته می‌شود، یک بیانیه بازاریابی است که یک محصول یا برند را از رقبای خود متمایز می‌کند.) و به همان اندازه مهم، مخاطبان شما. به همین دلیل مهم است که در مورد مخاطبان موجود و مورد نظر خود باید تحقیق کنید.

ابزارهای زیادی مانند Google Analytics و Facebook Insights برای انجام این کار در دسترس هستند و فراموش نکنید که مقالات تحقیقاتی نیز می‌توانند دوست شما باشند.

هنگامی‌که مخاطب خود را مشخص کردید، شخصیت(های) مشتری و یا پرسونای خود را توسعه دهید. این به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید مخاطبان شما با چه محتوایی درگیر خواهند شد.

  1. محتوای خود را حسابرسی کنید

شما مشخص کرده‌اید که قرار است با چه کسانی صحبت کنید و چخ نوع محتوایی که آنها را درگیر می‌کند، بنابراین اکنون زمان آن رسیده است که بهتر بفهمید محتوای فعلی شما چه می‌گوید و نقاط ضعف آن کجاست.

در قدم بعدی، تجزیه و تحلیل کنید که رقابت شما در چه زمینه‌ای است. شما می‌توانید از آنچه رقبایتان می‌گویند به همان اندازه که نمی‌گویند یاد بگیرید. مهمتر از همه، این به شما امکان می‌دهد که شکاف موجود در بازار را شناسایی کنید.

  1. تم‌های محتوا را توسعه دهید

زمان آن فرا رسیده است که علایق مخاطبان و نقاط قوت و اولویت‌های برند خود را به مبانی یا «موضوعات» استراتژی محتوای خود تبدیل کنید.

از آنچه در مورد مخاطبان خود می‌دانید استفاده کنید و از تحقیقات و ممیزی محتوای خود برای پاسخ به سؤالات زیر استفاده کنید:

  • چه محتوایی را شناسایی کرده‌اید که مخاطبان شما به آن علاقه نشان می‌دهند؟
  • شما به عنوان یک برند حق دارید در مورد چه چیزی صحبت کنید؟ به این موضوع صادقانه پاسخ دهید، زیرا این امر به افزایش اعتبار برند شما کمک می‌کند.
  • شما به‌عنوان یک برند چه چیزهایی را می‌توانید بیان کنید که برای گفتگو جدید باشد؟
  • چه پلتفرم‌هایی به شما این امکان را می‌دهند که این محتوا را به بهترین نحو ارائه دهید؟
  1. محتوای خود را در قیف بازاریابی خود ترسیم کنید

ابتدا سفر مشتری خود را در مراحل آگاهی، توجه، خرید، استفاده و حمایت ترسیم کنید. این به شما کمک می‌کند تا نیازهای متفاوت مشتریان خود را در نقاط مختلف قیف بازاریابی شناسایی کنید و به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه محتوایی برای هر یک از این نیازها ارائه می‌شود.

پس از انجام این کار، ماتریس پیام‌رسانی خود را توسعه دهید، که به شما کمک می‌کند پیام‌های کلیدی و نکات اثباتی خود را شناسایی کنید. این ماتریس به عنوان ستون‌فقرات تمام ارتباطات آینده عمل می‌کند.

در نهایت، شروع به ترسیم محتوای خود تحت عنوان قهرمان، مرکز و بهداشت (hero, hub and hygiene) کنید.

  • محتوای قهرمان Hero، لحظات اصلی کمپین است که با مخاطبان بزرگ و گسترده صحبت می‌کند.
  • محتوای‌ هاب Hub، داستان‌های پشتیبان منظمی‌ هستند که روایت شما را ادامه می‌دهند.
  • و محتوای بهداشتی Hygiene، در اصل محتوای “کمک” شماست که به سوالات کلیدی مشتریان شما به طور منظم پاسخ می‌دهد.

با دنبال کردن این پنج مرحله، می‌توانید ملزومات یک استراتژی محتوا را توسعه دهید و باید به خوبی در مسیر تولید مطالب عالی باشید که مشتریان شما را جذب کند و شما را از رقبای خود متمایز می‌کند.

تفاوت استراتژی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری در سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است. این نقشه راه است که بازاریابی محتوا را هدایت می‌کند. استراتژی محتوا فعالیت «برنامه‌ریزی» است که شامل تمام مراحل و تصمیماتی است که برای ارتباط با مشتریان از طریق محتوا نیاز دارید.

از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فعالیت «انجام دادن» است که شامل سازماندهی، زمان‌بندی، ایجاد، انتشار و ترویج قطعات محتوا می‌شود. بازاریابی محتوا تاکتیک‌هایی است که از برنامه محتوا پیروی می‌کند.

استراتژی محتوای شما مفاهیم زیر را تعریف می‌کند:

  • آنچه می‌خواهید به انجام برسانید
  • به چه کسانی نیاز دارید برسید
  • چه نوع محتوایی منتشر شود
  • چگونه محتوا از برند حمایت می‌کند
  • چگونه محتوای خود را متمایز کنیم
  • راه‌هایی برای تبلیغ محتوای شما
  • معیارهایی که موفقیت را تعریف می‌کنند

استراتژی محتوا، تلاش‌های بازاریابی محتوای شما را با اهداف کسب‌وکارتان هماهنگ می‌کند و تأثیر مخاطب را به حداکثر می‌رساند.

نکات استراتژی محتوا برای سئو

استراتژی محتوا و استراتژی سئو دست به دست هم می‌دهند. برای موفقیت در هر دو مورد، باید سؤالات، خواسته‌ها، نقاط دردناک و چالش‌هایی که مخاطبان با آن مواجه هستند را شناسایی کنید. سپس، تحقیقات استراتژیک کلمات کلیدی را انجام دهید تا مشخص کنید مخاطب شما چگونه به دنبال پاسخ و راه‌حل برای نیازهای خود است. در نهایت، محتوای با کیفیت بالا و تجربیات کاربر منحصر‌به‌فرد را پیرامون این موضوعات تنظیم کنید.

این به برند شما اجازه می‌دهد تا دقیقاً در زمانی که مخاطبان بیشتری از محتوای شما استقبال می‌کنند، با آنها ارتباط برقرار کند. مزایای سئو استراتژی محتوا را دست کم نگیرید. برندهایی که سرمایه‌گذاری زیادی در جستجوی ارگانیک دارند بیشترین سهم بازار آنلاین را دارند.

Terakeet اخیراً دو گزارش سهم بازار جستجوی ارگانیک را برای صنعت زیبایی و صنعت خدمات مالی منتشر کرده است که ارزش استراتژی بازاریابی محتوای کامل را به نمایش می‌گذارد. با کمال تعجب، بزرگترین برندهایی که میلیاردها دلار ارزش دارند، سهم بازار قابل توجهی را به ناشران آنلاین با استراتژی‌های محتوای قوی‌تر و متمرکز بر جستجو از دست می‌دهند!

این گزارش‌ها را می‌توانید با کلیک بر روی عکس‌های زیر بخوانید.

کلام آخر

یک استراتژی محتوا به شما یک نقشه راه می‌دهد تا هر مرحله از راه را با دقت و بینشی روشن دنبال کنید. باعث می‌شود محتوایی تولید کنید که در خدمت مخاطبان و اهداف تجاری شما باشد. همچنین شما را از هدر دادن زمان و تلاش برای تولید محتوایی که به پیشرفت کسب‌و‌کار شما کمکی نمی‌کند، باز می‌دارد.

در پایان اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک گذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط