نقطه آغازین هر کمپین بازاریابی دیجیتال، تعیین کلمات کلیدی مناسب میباشد. کاربران اینترنت با جستجوی کلمات مرتبط با هدفشان در موتورهای جستجو ( گوگل و بینگ)، محصولات و خدمات مورد نظر خود را پیدا میکنند. پس این کلمات، مهمترین عامل برای ایجاد یک رتبه بالا در موتورهای جستجو برای وبسایت شما خواهد بود. همانطور که از نام این شاخص پیداست، این شاخص به ارزیابی عملکرد کلمات کلیدی شما در موتورهای جستجو میپردازد. به عبارت دیگر عملکرد کلمات کلیدی به این معناست که افراد و کاربران سطح وب چگونه شما را در موتورهای جستجو پیدا میکنند و به خدمات و محصولات شما میرسند.
اندازهگیری و تجزیه و تحلیل عملکرد کلمات کلیدی یکی از ارکان مهم سئو(SEO) محسوب میشود. شما با ارزیابی این شاخص میتوانید بفهمید که تلاشهای سئو شما تا چه اندازه در جذب ترافیک طبیعی به وبسایتتان موثر بوده است. علاوه بر اینها، ارزیابی این شاخص، اطلاعات ارزشمندی درباره توانایی بهبود رتبه فعلی یا ایجاد رتبه برای لغات کلیدی جدید ارائه میدهد. به طور کلی، شما با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی که مستقیما با خدمات و محصولات شما در ارتباط هستند، میتوانید وبسایت خود را در رتبههای بالا موتورهای جستجو قرار داده و اقدامات و فعالیتهای لازم را برای رسیدن به بهترین کارایی و نتیجه فراهم کنید.
شما باید برای ارزیابی صحیح این شاخص، شاخصهای دیگری را نیز پیگیری کنید وگرنه دچار خطا و انحراف خواهید شد. به عنوان مثال: تصور کنیم که شرکت شما دوربین عکاسی میفروشد و شما میخواهید بفهمید که کدامیک از اصطلاحات ” خرید دوربین عکاسی”، ” دوربین عکاسی” و ” دوربین عکاسی حرفهای ” برای آوردن ترافیک برای یک محصول خاص موثرتر است. برای مشخص کردن این موضوع باید تعداد کلیک روی هر کلید واژه را اندازه بگیرید و سپس از روی دادههایی که از موتورهای جستجو و ابزارهای تحلیلی بدست میآورید، ببینید که آیا این بازدیدکنندگان برای خرید محصول شما مناسب هستند یا خیر. اگر محصول مدنظر شما برای فروش، دوربین عکاسی حرفهای و گرانقیمتی باشد، شاید واژه دوربین عکاسی ترافیک بیشتری برای شما ایجاد کند ولی قاعدتا با توجه به حرفهای بودن دوربین و گرانقیمت بودن آن، نرخ تبدیل پایینی خواهد داشت. همانطور که مشخص است برای ارزیابی این شاخص نیاز است شاخصهای دیگری نظیر نرخ کلیک و نرخ تبدیل را نیز در نظر بگیرید.
شاخصهای مرتبط با استارتاپها و KPI ها
اگر قصد دارید از شاخص عملکرد کلمات کلیدی را در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخصهایی مانند شاخصهای زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل آنلاین
نرخ کلیک ( Click-Through Rate )
نرخ کلیک یا CTR در واقع درصدی از کاربران است که بعد از مشاهده تبلیغات و یا محتواهای شما در نتایج موتورهای جستجو، روی آن کلیک میکنند. هر چه تبلیغ و یا محتواهای شما بتواند نظر کاربران بیشتری به خود جذب کند، قاعدتا نرخ بالاتری خواهید داشت و میتوانید بگویید کمپین تبلیغاتی موفقی داشتهاید.
نحوه ی محاسبه نرخ کلیک ( CTR )
x 100 [ تعداد بازدیدکنندگانی که نتایج صفحه را مشاهده میکنند / بازدیدکنندگانی روی نتایج صفحه کلیک میکنند ] = نرخ کلیک
برای محاسبه این نرخ کافیست تعداد دفعاتی که بر روی یک تبلیغ یا نتایح صفحه کلیک شده را بر تعداد نمایش تبلیغ یا محتوا تقسیم کنید و عدد حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید. به عنوان مثال : اگر تبلیغ شما بعد از ۵۰۰۰ بار نمایش ، ۲۰۰ کلیک بخورد ، نرخِ کلیک شما برابر خواهد بود با ۴ % درصد.
این معیار میتواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا کارایی انواع فعالیتهای بازاریابی آنلاین خود را اندازهگیری کنند. از این شاخص میتوانید برای اندازهگیری تاثیرگذاری بنر و عناوین تبلیغاتی نیز استفاده کنید. علاوه بر اینها، اغلب بازاریابانِ ایمیلی نیز به منظور درک اثربخشی کمپینهای ایمیلی خود از این شاخص استفاده میکنند.
قطعا کاربرانی هستند که روی تبلیغات یا محتواهای وبسایت شما در نتایح موتورهای جستجو کلیک نمیکنند، لذا نرخِ کلیک نمیتواند به شما آگاهی از دلیل کلیک نکردن فرد بر روی تبلیغ یا محتواهای سایت شما بدهد. پس اگر هدف کمپین تبلیغاتی شما چیزی غیر از کلیک باشد، این شاخص نمیتواند معیار مناسبی باشد. نرخ بالای کلیک به این معناست که تعداد زیادی از کاربران روی آگهی مدنظر شما کلیک کردهاند اما به شما اطلاعاتی در مورد تعداد فروش برخواسته از آگهی نمیدهد. به همین دلیل، نرخِ تبدیل نسبت به نرخِ کلیک که منجر به فروش واقعی میشود، میتواند معیار مفیدتری برای اندازهگیری میزان موفقیت یک تبلیغ باشد.
از آنجایی که اغلب افراد نسبت به تبلیغات اینترنتی حساس شدهاند ، معمولا به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش تبلیغ، تنها ۲ کاربر روی تبلیغات کلیک میکنند.
در این مقاله به موضوع عملکرد کلمات کلیدی پرداختیم و فاکتورهای آن را بررسی کردیم. نظر و یا سوال خود را در رابطه با این موضوع در پایین صفحه بنویسید. از اینکه همراه ما هستید بسیار خرسندیم.