نرخ تبدیل ترافیک وب‌سایت به سرنخ فروش (Website Traffic Lead Ratio)

نرخ تبدیل ترافیک وب‌سایت به سرنخ فروش مشخص می‌کند که چه تعداد از بازدیدکننده‌های وب‌سایت تبدیل به سرنخ فروش می‌شوند.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل ترافیک وب‌سایت به سرنخ فروش

برای محاسبه این شاخص کافیست، تعداد بازدیدهای وب‌سایت را بر تعداد سرنخ‌های فروش ایجاد شده در یک بازه زمانی مشخص تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر وب‌سایت شما ۱۰۰۰ بازدید داشته باشد و ۱۰۰ نفر از آنها به سرنخ فروش جدید در یک ماه تبدیل شده باشند. نرخ تبدیل ترافیک وب‌سایت به سرنخ فروش شما برابر خواهد بود با ۱۰ درصد.

چه بازدیدکنندگان شما از طریق جستجو به سایت شما بیایند و چه شما آنها را از طریق لینک‌های ارجاعی و یا تبلیغات به وب‌سایت خود بکشانید، مهم این موضوع است که وقتی آنها به صفحه فرود (Landing page) شما می‌آیند، به مشتری واقعی تبدیل شوند. مهم نیست که سایت شما به چه میزانی جذاب به نظر می‌رسد و یا به چه میزانی متقاعد‌کننده هستید. اگر شما ترافیک زیادی داشته باشید ولی بازدیدکنندگان شما به سرنخ فروش و در نهایت به مشتری تبدیل نشوند شما یک جای کار را اشتباه می‌روید و باید آنها را تصحیح کنید. شما با ارزیابی این شاخص می‌توانید، کیفیت ترافیک وب‌سایت خود را بسنجید.

این شاخص به جای ارائه یک تصویر دقیق از وضعیت وب‌سایت، تنها تصویری کلی از عمکلرد وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد. از آنجایی که این شاخص تنها یک عدد کلی است، فقط دیدی کلی به شما ارائه می‌دهد، لذا بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخص‌های بازاریابی ارزیابی کنید تا بتوانید با دید بهتری تصمیم‌گیری کنید.

شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها 

اگر قصد دارید از شاخص نرخ تبدیل ترافیک وب‌سایت به سرنخ فروش در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخص‌هایی مانند شاخص‌های زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.

  1. نرخ تبدیل آنلاین
  2. نرخ تبدیل سرنخ فروش

ترافیک وب‌سایت شما بسته به صنعت و مدل کسب‌وکارتان، متفاوت خواهد بود. اگر این نرخ کمتر از ۲ الی ۴ درصد باشد، قطعا زمان تجدید نظر روی محتوای وب‌سایت و استراتژی جذب خود دارید.

نرخ تبدیل سرنخ فروش ( Lead Conversion Rate )

نرخ تبدیل سرنخ فروش، تعداد سرنخ فروشی که پس از عبور از قیف فروش شما به مشتری تبدیل شده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص دیدگاه خوبی در مورد مفید بودن فعالیت‌های تیم بازاریابی و فروش برای تبدیل سرنخ فروش به مشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل سرنخ فروش ( Lead Conversion Rate )

قبل از اینکه بخواهید این نرخ را محاسبه کنید، باید مشخص کنید که چه نوع اقدامی را تبدیل یک سرنخ فروش به مشتری در یک کمپین در نظر می‌گیرید. اغلب اوقات کسب‌وکارها نرخ تبدیل را اینگونه برای کسب‌وکارشان تعریف می‌کنند: زمانی که یک سرنخ فروش با پرداخت هزینه‌ای به مشتری تبدیل می‌شود یک تبدیل اتفاق افتاده است. اما تبدیل به خودی‌خود می‌تواند به معنای هر یک از رفتارهای دیگر مشتریان باشد: اشتراک در خبرنامه، اشتراک‌گذاری محتوا و دانلود آن، ثبت‌نام در یک سمینار رایگان و….

هنگامی که به وضوح مشخص کردید که یک تبدیل چیست، دیگر می‌دانید که چه چیزی را باید اندازه‌گیری کنید. این شاخص با توجه به نوع تبدیلی که شما در نظر گرفته‌اید از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

   X 100 [ کل سرنخ‌های فروش / سرنخ‌هایی که به فروش تبدیل شده‌اند ] = نرخ تبدیل سرنخ فروش
 
فرض کنید تعداد سرنخ‌های فروش شما ۱۰۰ باشد و از این ۱۰۰ نفر ۲۰ نفر تبدیل به مشتری شوند، در این صورت نرخ تبدیل شما برابر خواهد بود با ۲۰% .

با پیگیری این شاخص می‌توانید کیفیت سرنخ‌های فروش، عمکلرد وب‌سایت و برنامه‌های وب‌سایت خود را ارزیابی کنید. درک این موضوع که چه میزان از کاربران شما اهداف کسب‌وکار شما را به انجام می‌رسانند، به شما این امکان را می‌دهد تا موفقیت سایت یا برنامه خود را بسنجید و برای بهبود نقاط ضعف تلاش کنید.

از آنجایی که این شاخص تنها یک عدد کلی است، فقط دیدی کلی از وضعیت کسب‌وکار به شما ارائه می‌دهد، لذا بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخص‌های بازاریابی ارزیابی کنید تا بتوانید با دید بهتری تصمیم‌گیری کنید.

شاخص شما بسته به صنعت و مدل کسب‌وکارتان متفاوت خواهد بود. بنابراین باید از این ارقام مطلع باشید تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا کمپین شما موفقیت آمیز بوده است یا اینکه نیاز به بهبود دارید. طبق گزارشی که Capterra منتشر کرده است، میانگین نرخ تبدیل در صنعت نرم‌افزار چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد می‌باشد.

اگر قصد دارید از این شاخص در داشبورد خود استفاده کنید، بهتر است شاخص‌هایی مانند شاخص‌های زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط