نرخ تبدیل چیست؟

ایجاد وبسایت تنها شروع تجارت آنلاین شماست. مراحل بعدی اندازه‌گیری عملکرد و عملکرد وبسایت شما است. یکی از مهمترین شاخص‌های موفقیت شما نرخ تبدیل (یا تبدیل) وبسایت شما است.

اگر از هر 100 بازدیدکننده از فروشگاه آنلاین شما 7 نفر خریدار شوند، نرخ تبدیل شما 7 درصد است. ممکن است در ابتدا زیاد به نظر نرسد، اما دلایل زیادی برای تبدیل نشدن بازدیدکننده به مشتری وجود دارد.

در این مقاله به طور مفصل توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید نرخ تبدیل وبسایت خود را محاسبه کنید، به چه ارقام کلیدی نیاز دارید و کجا می‌توانید آنها را پیدا کنید. ما همچنین این سوال را روشن می‌کنیم که نرخ تبدیل خوب چیست و چگونه می‌توانید از این شاخص عملکرد برای به دست آوردن سرنخ‌های جدید و افزایش ارقام فروش خود استفاده کنید. در نهایت، نکاتی را برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل به اشتراک می‌گذاریم که به شما در بهبود استراتژی بازاریابی و رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

نرخ تبدیل وبسایت چیست؟

تعریف نرخ تبدیل

یک نرخ تبدیل به تغییر وضعیت یک شخص اشاره دارد.

نرخ تبدیل وبسایت شما درصدی از بازدیدکنندگان وبسایت شما است که در آن اقدامی انجام می‌دهند که آنها را یک قدم جلوتر از قیف فروش می‌برد. این می‌تواند هر اقدامی باشد که بازدیدکنندگان را به سرنخ یا مشتری تبدیل می‌کند. بنابراین نرخ تبدیل یک رقم کلیدی مهم در بازاریابی آنلاین است.

شما می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید که کدام عمل را به عنوان تبدیل تعریف می‌کنید، این کاملاً به اهداف شرکت شما بستگی دارد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: تکمیل خرید، دانلود کتاب یا برنامه الکترونیکی، ثبت‌نام برای نسخه آزمایشی یا آزمایشی رایگان، رزرو قرار آنلاین و غیره.

روش محاسبه نرخ تبدیل

برای اینکه بتوانید نرخ تبدیل را محاسبه کنید، ابتدا باید اقدامی را که می‌خواهید به عنوان تبدیل تعریف کنید، انتخاب کنید.

در فروشگاه‌های آنلاین، تبدیل کلاسیک، خریدِ انجام شده است. برای محاسبه نرخ تبدیل، تعداد خریدهای انجام شده را در مقابل بازدیدهای وبسایت، در یک بازه زمانی مشخص در نظر می‌گیرید. بنابراین فرمول محاسبه نرخ تبدیل به شکل زیر است:

تبدیل / بازدید وبسایت *100 = نرخ تبدیل به درصد

مثال‌هایی از نرخ تبدیل

در اینجا بخش چند نمونه از محاسبه نرخ تبدیل وبسایت آورده شده است.

مثال اول : بلیط و نقشه

فرض کنید می‌خواهید بلیت رویدادهای آینده، مانند افتتاحیه کنسرت یا گالری، را در وبسایت خود بفروشید. پس از تبلیغ آنلاین رویداد و به اشتراک‌گذاری پیوند به وبسایت خود، اکنون می‌خواهید بدانید که چه تعداد از بازدیدکنندگان وبسایت شما واقعاً بلیط رویداد شما را خریداری کرده‌اند.

در این مثال خرید بلیط در وبسایت نرخ تبدیل شماست.

برای محاسبه نرخ تبدیل، اکنون به آمار وبسایت خود برای مدت زمان مشخصی نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که برای مثال در ماه مهر 1176 بازدیدکننده در وبسایت خود داشته‌اید که از این تعداد 56 نفر بلیط خریده‌اند.

تبدیل / بازدید وبسایت *100 = نرخ تبدیل به درصد

56 / 1,176 = 0.048 X 100 = 4.8%

بنابراین نرخ تبدیل شما 4.8٪ است.

مثال دوم: دوره‌های آنلاین

بیایید برای این سناریو فرض کنیم که می‌خواهید تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و بنابراین در نظر دارید دوره‌های آنلاین مانند فیلم‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی را به عنوان دانلود ارائه دهید. پیشنهاد شما رایگان است و از طریق ثبت‌نام از طریق ایمیل انجام می‌شود. بنابراین شما می‌خواهید بازدیدکنندگان شما آدرس ایمیل خود را وارد کنند تا بتوانید آنها را به عنوان سرنخ جذب کنید.

در این مورد، می‌توانید تبدیل را به عنوان تعداد ثبت‌نام، یعنی تعداد آدرس‌های ایمیل وارد شده تعریف کنید. در آمار وبسایت خود اکنون می‌توانید مشاهده کنید که در ماه اردیبهشت 635 بازدیدکننده از وبسایت شما و 21 ثبت‌نام دریافت شده است.

21 / 635 = 0.033 X 100 = 3.3%

بنابراین، شما با موفقیت 3.3 درصد از بازدیدکنندگان وبسایت خود را تبدیل کرده‌اید.

نرخ تبدیل خوب چیست؟

این مثال‌ها ما را به سوال بعدی می‌رساند: نرخ تبدیل خوب برای وبسایت شما دقیقاً چیست؟ و چگونه می‌توانید تشخیص دهید که نرخ تبدیل وبسایت شما رضایت‌بخش است یا خیر؟ متاسفانه پاسخ کلی برای این سوال وجود ندارد. اینکه نرخ تبدیل خوب چیست به عوامل مختلفی از جمله اهداف شما، صنعت شما، مخاطبان هدف، موقعیت کسب‌و‌کار شما و آنچه به عنوان تبدیل تعریف می‌کنید و غیره بستگی دارد. با این وجود، نگاهی به میانگین نرخ تبدیل به شما یک نمای کلی می‌دهد که می‌توانید به عنوان راهنمای کسب وکار و شرکت خود از آن استفاده کنید.

نرخ تبدیل: مقایسه‌‌ی مقداری بر اساس صنعت یا نوع کسب‌و‌کار

در تجارت الکترونیک، میانگین نرخ تبدیل برای آلمان حدود 2.22٪ است (ژانویه 2021). آلمان با میانگین نرخ تبدیل 1.96 درصد از ایالات متحده آمریکا و از سایر کشورهای اروپایی جلوتر است.

گزارش معیار تبدیل 2021 Unbounce نشان می‌دهد که میانگین نرخ تبدیل به طور گسترده‌ای در صنعت متفاوت است.

ما برخی از جالب‌ترین نمونه‌های نرخ تبدیل را از گزارش Unbounce در اینجا گردآوری کرده‌ایم:

  • پذیرایی و رستوران ها: 9.8٪
  • رسانه و سرگرمی: 7.9%
  • تناسب اندام و تغذیه: 5.6%
  • تجارت الکترونیک 5.2%
  • رویدادها و اوقات فراغت: 5.2٪

آمار نرخ تبدیل تجارت الکترونیک Growcode در ژانویه 2021 نیز میانگین نرخ تبدیل زیر را بر اساس دسته‌بندی محصول نشان می‌دهد:

  • غذا و نوشیدنی: 3.58٪
  • سلامت و زیبایی: 3.08%
  • اسباب‌بازی و بازی: 2.43%
  • جواهرات و لوازم جانبی: 2.14٪
  • خانه و باغ: 1.81%
  • پوشاک و مد: 1.96%
  • ورزش و اوقات فراغت: 1.85%
  • الکترونیک: 1.27%
  • مبلمان: 0.68٪
این اعداد معیارهای مفیدی برای سنجش عملکرد وبسایت شما هستند.

به خاطر داشته باشید که نرخ تبدیل بسته به صنعت متفاوت است و همچنین به نحوه تعریف یک شرکت از نرخ تبدیل بستگی دارد.

به عنوان مثال، نرخ تبدیل برای ثبت نام برای یک دوره آزمایشی رایگان بسیار بالاتر از نرخ تبدیل برای خرید است.

نرخ تبدیل را درک کنید

البته مقایسه نرخ‌های تبدیل مختلف برای مدل‌های تجاری مختلف دشوار است. در نهایت، شما اهداف نرخ تبدیل وبسایت خود را بر اساس طرح کسب‌و‌کار، تجربه و تحقیق در صنعت و رقابت خود تعیین می‌کنید.

توصیه می‌کنیم اهداف بلندپروازانه اما واقعی را برای نرخ تبدیل خود تعیین کنید. به این ترتیب نه تنها موفقیت وبسایت خود را ارزیابی می‌کنید، بلکه انگیزه خود را نیز افزایش می‌دهید.

نرخ تبدیل شما باید همیشه مقایسه و به طور انتقادی مشاهده شود.

به عنوان مثال، یک نمونه کوچک ممکن است معیارهای شما را منحرف کند و نشان‌دهنده دقیق موفقیت سایت شما نباشد. با تنها 4 بازدید کننده در ماه، شانس تبدیل نسبتاً کم است و نرخ تبدیل شما به احتمال زیاد صفر خواهد بود. با این حال، اگر شما خوش‌شانس باشید و تنها یکی از این 4 نفر به مشتری (و یا هر تعریف دیگری) تبدیل شود، نرخ تبدیل شما به طور ناگهانی به 25٪ افزایش می‌یابد.

در چنین مواردی، تمرکز اصلی شما باید ارتقای وبسایت و ایجاد ترافیک بیشتر وبسایت باشد. پس از آن، می‌توانید روی تبدیل‌ها تمرکز کنید.

آمار سایت خود را دریافت کنید

در ابتدای مقاله توضیح دادیم که برای محاسبه نرخ تبدیل به چه داده‌ها و آماری نیاز دارید. راه‌های مختلفی برای یافتن این اعداد وجود دارد.
گوگل آنالیتیکس یکی از پرکاربردترین ابزارها برای ردیابی آمار وبسایت است. برای محاسبه نرخ تبدیل، گوگل آنالیتیکس اندازه‌گیری‌های بی‌درنگ تعداد بازدید از وبسایت شما را ارائه می‌کند و به شما امکان می‌دهد اندازه‌گیری را با استفاده از پارامترهای متنوعی مانند روش شمارش، دوره زمانی و موارد دیگر تنظیم کنید یا عملکرد خود را بیشتر ارزیابی کنید.
از طرف دیگر، می‌توانید آمار وبسایت خود را از طریق مدیریت وبسایت خود اندازه‌گیری و تجزیه‌و‌تحلیل کنید. شما می‌توانید از Google Analytics برای اطلاع از رفتار بازدیدکنندگان وبسایت خود و درک بهتر آنها استفاده کنید و از آن برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود استفاده کنید.

نکات نرخ تبدیل

اینکه چگونه می‌توان بهینه‌سازی تبدیل را انجام داد، یکی از سوالات مهم همه اپراتورهای وبسایت است. هدف از بهینه‌سازی تبدیل، این است که بازدیدکنندگان وبسایت بیشتری را برای انجام عملیاتی که به عنوان تبدیل در وبسایت شما تعریف شده است، انجام دهند و در نتیجه نرخ تبدیل را افزایش دهند. ما فهرستی از بهترین روش‌ها گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل وبسایت خود از آنها استفاده کنید.

چگونه نرخ تبدیل وبسایت خود را بهینه کنیم؟

۱. لندینگ پیج‌های(صفحات فرود) جذاب بسازید

یک راه اثبات‌شده برای بهبود نرخ تبدیل، ایجاد یک صفحه فرود جذاب است. صفحات فرود وبسایت‌های، صفحه‌ای هستند که به طور خاص برای تبدیل بازدیدکنندگان ایجاد می‌شوند. بر روی یک پیشنهاد واحد، مانند یک محصول خاص، آزمایش رایگان یا کتاب الکترونیکی تمرکز می‌کند و از کپی واضح و مختصر استفاده می‌کند که برای تشویق بازدیدکنندگان به کلیک کردن و انجام اقدام موردنظر، طراحی شده است.

بنابراین صفحات فرود یکی از مهم‌ترین ابزارها برای افزایش نرخ تبدیل هستند و مزایای تعیین‌کننده‌ای برای شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

۲. ایجاد ترافیک

برای اینکه یک تبدیل اتفاق بیفتد، ابتدا باید ترافیک به سایت شما برسد. علاوه بر تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام، سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) وبسایت شما برای ترافیک بسیار مهم است.

برای اینکه وبسایت شما به افرادی که به دنبال کسب‌و‌کاری مانند شما هستند نشان داده شود، باید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت را در محتوای خود بگنجانید. ما به شما توصیه می‌کنیم که پنج کلمه کلیدی مرتبط را ادغام کنید تا وبسایت خود را بیش از حد بارگذاری نکنید و محتوای شما مصنوعی و ساختگی به نظر نرسد.

۳. از فرم‌های آنلاین با تبدیل بالا استفاده کنید

اگر هدف تبدیل شما تولید سرنخ است، فرم‌های آنلاین در وبسایت شما یک الزام مطلق است. از این موارد می‌توان برای ترغیب افراد به ثبت‌نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، اشتراک در لیست پستی شما، ثبت‌نام برای خدمات شما و موارد دیگر استفاده کرد. هنگامی که بازدیدکنندگان شما ثبت‌نام کردند، به سرنخ تبدیل می‌شوند و می‌توانید از نام و آدرس ایمیل آنها برای هدف قرار دادن آنها با کمپین‌های ایمیلی هدفمند استفاده کنید و آنها را به سمت پایین‌تر از قیف فروش هدایت کنید.

۴. قابلیت استفاده را افزایش دهید

یک وبسایت کاربرپسند، برای مشتریان بالقوه خود تجربه خوبی می‌سازد. در زبان انگلیسی اصطلاح UX (تجربه کاربر) وجود دارد. افزایش کاربرپسندی منجر به ماندگاری طولانی‌تر در وبسایت شما و افزایش تبدیل می‌شود.

عوامل زیر بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد و تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد:
  • متن و مطالب به وضوح خوانا باشد
  • کاهش تعداد کلیک‌های مورد نیاز برای انجام برخی اقدامات
  • ناوبری آسان و شهودی در سایت
  • طرح‌ها و طرح‌بندی‌هایی که بازدیدکنندگان را از مرور باز نمی‌دارد و در عوض آنها را به صورت ارگانیک به مرحله بعدی هدایت می‌کند

با یک UX خوب، شما نه تنها رابطه با بازدیدکنندگان وبسایت خود را بهبود می‌بخشید، بلکه در عین حال می‌توانید آنها را به مکانی که باید در آن تبدیل انجام شود هدایت کنید.

۵. امکان اجرای آسان تبدیل

برای بهبود نرخ تبدیل، باید تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام مورد نظر شما را در وبسایت انجام می‌دهند، افزایش دهید. بنابراین انجام این عمل باید تا حد امکان آسان و روان باشد.

بنابراین از این اشتباهات رایج اجتناب کنید:

  • عبارت مبهم در پیوندها و دکمه‌ها. زبان انتزاعی و اصطلاحات تخصصی فنی می‌تواند ناامیدکننده باشد زیرا مشخص نیست چه محصولات یا خدماتی ارائه می‌دهید.
  • یک وبسایت به‌هم‌ریخته می‌تواند منجر به از بین رفتن اطلاعات مهم و از بین رفتن قدرت عناصر با تبدیل بالا، مانند دکمه‌های اقدام به عمل یا همان Call to actionها شود.
  • اگر دکمه‌های CTA برای تبدیل با مشکل مواجه شوند، بازدیدکنندگان اغلب به جای تبدیل، پرش می‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی از هر صفحه‌ای در سایت، اقدام مدنظر شما را انجام دهند و تبدیل شوند.
  • محتوای درهم و برهم و متناقض در وبسایت‌ها به جای اینکه بازدیدکنندگان را به سمت اقدام مورد نظر هدایت کند، باعث سردرگمی آنها می‌شود.
اگر از این موانع جلوگیری کنید، بازدیدکنندگان وبسایت شما به راحتی می‌توانند تبدیل و در نتیجه نرخ تبدیل شما را افزایش دهند.

۶. از فراخوان‌های جذاب برای اقدام (Call to Action) استفاده کنید

Call-to-Action (CTA) نقش اساسی در تبدیل ایفا می‌کند زیرا بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا اقدام دلخواه را انجام دهند. اگر نرخ تبدیل شما رضایت‌بخش نیست، ارزش آن را دارد که نگاهی به CTAهای خود بیندازید و بپرسید که آیا می‌توانید آنها را بهینه کنید.

به طور معمول، CTAها شامل 1 تا 3 عبارت کلمه‌ای مانند «بیشتر بخوانید»، «اکنون بخرید»، «اکنون شروع کنید»، «اشتراک» و غیره است. یک CTA قانع‌کننده انگیزه کلیک را فراهم می‌کند و بنابراین تبدیل ایجاد می‌کند.

شکل، رنگ و محل قرارگیری CTA نیز می‌تواند بر موفقیت شما تأثیر بگذارد. انواع مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای هدف‌های شما بهترین تبدیل را دارد.

۷. وبسایت خود را برای ترافیک موبایل بهینه کنید

اگر به آمار وبسایت خود نگاه کنید، مطمئناً خواهید دید که بخش بزرگی از ترافیک شما از دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت‌ها و گوشی‌‌های هوشمند می‌آید. بنابراین، برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، ضروری است که وبسایت خود را به گونه‌ای بهینه کنید که در این دستگاه‌ها به خوبی اجرا شود و به عبارتی برای موبایل و تبلت‌ها ریسپانسیو باشد.

زمان لود شدن صفحه، دیزاین، دکمه‌های Call to action برای صفحات کوچک نیز باید خوب بنظر برسد.

۸. بازدیدکنندگان را از طریق چت زنده درگیر کنید

اگر مشتریان شما بتوانند مستقیماً در مورد سؤالات و مشکلات با شما تماس بگیرند، مطمئناً از آن قدردانی خواهند کرد. برای سهولت در برقراری ارتباط، توصیه می‌کنیم چت زنده را در وبسایت خود ادغام کنید.

با باز کردن کانال‌های ارتباطی جدید نه تنها اعتماد ایجاد می‌کنید، بلکه به بازدیدکنندگان خود نشان می‌دهید که چه کسی پشت برند شماست. به این ترتیب نه تنها نرخ تبدیل وبسایت خود را افزایش می‌دهید، بلکه وفاداری مشتریان به برند شما نیز افزایش می‌یابد.

۹.نظرات مشتریان را به وبسایت خود اضافه کنید

رابطه بین شما و مشتریانتان به تبدیل ختم نمی‌شود. مشتری مداری یکی از مهمترین جنبه‌های اجرای یک کسب‌وکار موفق است، زیرا اکثریت تبدیل‌های آینده شما از سوی مشتریان فعلی حاصل می‌شود. مشتریان خوشحال همچنین مدافعان خوبی برای برند شما هستند و می‌توانند شما را به بقیه افراد نیز معرفی کنند. نظرات مشتریان را جمع‌آوری کنید و آنها را به وبسایت خود اضافه کنید تا سرنخ‌های جدید جذب کنید.

کلام آخر

نرخ تبدیل وبسایت شما شامل تعداد بازدیدکنندگان نسبت به تبدیل است. بسته به وبسایت و اهداف، به شما بستگی دارد که چه چیزی را به عنوان تبدیل تعریف می‌کنید. خریدها و اشتراک‌ها اغلب به عنوان تبدیل تعریف می‌شوند. اینکه نرخ تبدیل خوب یا بد چیست، از جمله به صنعت شما بستگی دارد. اگرچه نرخ تبدیل یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) است، عوامل متعددی مانند بازگشت سرمایه (ROI) در اندازه‌گیری موفقیت در بازاریابی نقش دارند. بنابراین نرخ تبدیل باید همیشه در ارتباط با سایر آمارهای وبسایت و ارقام کلیدی در نظر گرفته شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط