بازدیدها، بازدیدکنندگان، بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد… چه تفاوت‌هایی در تحلیل وب دارند؟

راه‌حل‌های تحلیل وب امروزی ابزارهای اندازه‌گیری زیادی را با گزینه‌های تجزیه‌و‌تحلیل جامع ارائه می‌دهند. بازدیدکنندگان شناسایی‌شده، بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد، بازدیدکنندگان، بازدیدها، صفحات مشاهده‌شده یا دانلودها تنها بخش کوچکی از آن هستند. در نگاه اول، این معیارهای استاندارد بسیار مشابه یا حتی قابل تعویض به نظر می‌رسند، اما همه آنها مفهوم متفاوتی را بیان می‌کنند.

بازدیدکنندگان / بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد / بازدیدکنندگان شناسایی‌شده

۱. بازدیدکننده

اصطلاح “بازدیدکننده” به کاربری اشاره دارد که از یک وبسایت بازدید می‌کند. بااین‌حال، یک بازدیدکننده به عنوان یک فرد در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به عنوان یک مرورگر یا یک ترمینال در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند از طریق مرورگرهای مختلف (مانند گوگل کروم، فایرفاکس یا مایکروسافت Edge)، رایانه‌های مختلف (در محل کار و خانه) یا پایانه‌های مختلف (تلفن هوشمند و لپ‌تاپ) به یک وبسایت دسترسی داشته باشد. اگر یک بازدیدکننده یک بار در صبح و یک بار در عصر از یک صفحه بازدید کند، این کاربر به عنوان یک بازدیدکننده با دو بازدید محاسبه می‌شود. همین کاربر در صورت بازگشت به سایت در روز بعد، بازدیدکننده دیگری در نظر گرفته می‌شود. اگر می‌خواهیم بازدیدکننده‌ای که در یک روز دیگر باز می‌گردد فقط یک بار شمارش شود، باید به متریک بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد نگاه کنیم.

۲. بازدیده‌کننده منحصربه‌فرد

اندازه‌گیری بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد بر اساس کوکی‌ها است. کوکی فایلی است که در یک مرورگر قرار می‌گیرد و حاوی یک شناسه ناشناس است. این شناسه می‌تواند برای شناسایی منحصر‌به‌فرد یک مرورگر استفاده شود. در نتیجه این روش اندازه‌گیری (که اساس همه سیستم‌های تحلیلی فعلی است) ممکن است اشتباهی هم در آن رخ دهد. به عنوان مثال، یک مرورگر ممکن است از پذیرش کوکی‌ها خودداری کند، یا ممکن است کاربر تصمیم به حذف آنها بگیرد. بااین‌حال، در بیشتر موارد، یک پایانه دارای یک کوکی است و در محاسبه بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد لحاظ می‌شود. در مجموعه Analytics، بین بازدیدکنندگان منحصربه‌فردی که کوکی‌ها را می‌پذیرند و بازدیدکنندگان منحصربه‌فردی که کوکی‌ها را قبول نمی‌کنند، تمایز قائل می‌شویم. دسته اخیر بازدیدکنندگان را می‌توان در یک دوره یک روزه با استفاده از روش اثر انگشت تعیین کرد. بنابراین مجموع تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد مجموع این دو نوع بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد است. 

بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد به‌طور روزانه با بازدیدکنندگان یکسان هستند (روز 1: بازدیدکنندگان منحصر‌به‌فرد = بازدیدکنندگان = 3). اگر اکنون یک دوره چند روزه را در نظر بگیریم، 8 بازدید‌کننده (3+1+2+2+2+2، بازدیدکنندگان روز با هم جمع می‌شوند) و 3 بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد (تکثیر‌شده) به دست می‌آوریم.

۳. بازدیدکننده شناسایی‌شده

بازدیدکنندگان شناسایی‌شده با استفاده از یک شناسه منحصربه‌فرد اندازه‌گیری می‌شوند که هنگام اتصال به یک فضای احراز هویت (با استفاده از رمز ورود به سیستم) ارسال می‌شود و برای همه پلتفرم‌ها (کامپیوتر، تبلت، تلفن‌های هوشمند…) مشترک است. این شناسه منحصربه‌فرد است که امکان تجزیه‌و‌تحلیل‌های بین دستگاهی موجود در ماژول User Insights مجموعه Analytics را فراهم می‌کند. بنابراین بازدیدکنندگان شناسایی‌شده نباید به عنوان بازدیدکنندگان منحصر‌به‌فرد در نظر گرفته شوند. شناسایی منحصر‌به‌فرد یک کاربر منحصر‌به‌فرد در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف تنها در صورتی امکانپذیر است که کاربر به طور فعال خود را شناسایی کند. این از طریق یک اتصال امکانپذیر است و سپس می‌توان آن را با استفاده از معیار “بازدید‌کننده شناسایی‌شده” تجزیه‌و‌تحلیل کرد.

بازدیدها، بازدید از صفحات وب

بازدید به عنوان بازدید از وبسایتی تعریف می‌شود که حداقل یک صفحه در آن بارگذاری شده باشد. بازدیدها نشان‌دهنده روند مداوم استفاده از یک وبسایت است و نباید با تعداد بازدیدکنندگان اشتباه شود، زیرا ممکن است یک بازدیدکننده چندین بار از یک سایت بازدید کند. البته لازم به ذکر است که دوره‌ای که در طی آن هر بازدید فقط یک بار محاسبه می‌شود ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

اگر یک بازدیدکننده در مدت 30 دقیقه اقدام جدیدی انجام ندهد، یک بازدید کامل در نظر گرفته می‌شود. تعداد بازدید از یک وبسایت در رابطه با یک دوره خاص (روز، هفته، ماه…) بیان می‌شود. این بازدید برای آماده‌سازی بیشتر تحلیل‌ها اساسی است. این بازدید اطلاعاتی در مورد ناوبری (صفحه اولیه، محتوای مشاهده‌شده، صفحه خروج) و رفتار (مدت زمان، بارگیری) در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع مختلف بازدیدها

تعداد کل بازدیدها: تعداد کل بازدیدها در یک دوره معین

بازدیدهای ورودی: بازدیدهایی که حداقل دو صفحه مشاهده شده است

بازدیدهای برگشتی یا خروجی: بازدیدهایی که تنها یک صفحه مشاهده شده است

محدودیت‌های معیار بازدید

تصور کنید که یک کاربر از وبسایت بازدید کرده سپس با خاموش کردن رایانه خود یا تغییر سایت از یک وبسایت بازدید می‌کند و سپس آن را ترک می‌کند. 20 دقیقه بعد به سایت اول برمی‌گردد: او همیشه در همان بازدید در نظر گرفته می‌شود، یعنی فقط یک بازدید حساب می‌شود. از طرف دیگر، اگر بازدیدکننده‌ای از طریق مایکروسافت Edge به وبسایتی دسترسی پیدا کند و 10 دقیقه بعد از طریق فایرفاکس به سایت بازگردد، دو بازدید حساب می‌شود زیرا کاربر به عنوان یک بازدیدکننده شناسایی نمی‌شود (کوکی از یک مرورگر به مرورگر دیگر متفاوت است).

هنگامی که مرورگر بسته می‌شود، بازدید به طور خودکار بسته نمی‌شود. در زمینه تجزیه‌و‌تحلیل دیجیتال متاسفانه نمی‌توان زمان دقیق خروج از سایت را تعیین کرد، زیرا کاربر نمی‌تواند پیام خاصی مبنی بر خروج از سایت به سرورها ارسال کند. این مشکل همه راه‌حل‌های تجزیه‌و‌تحلیل وب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، همانطور که توسط DAA (انجمن تجزیه و تحلیل دیجیتال) پیشنهاد شده است، بازدید پس از 30 دقیقه عدم فعالیت، خاتمه می‌یابد، اما این مدت زمان را می‌توان با توجه به نیازهای سایت پیکربندی کرد. این بدون توجه به قفل بودن مرورگر اتفاق می‌افتد.

جمع‌بندی

بازدید

بازدید، سفر کاربر از طریق سایت یا برنامه است. یک بازدید شامل یک یا چند بازدید از صفحه است. به محض اینکه کاربر به مدت 30 دقیقه به دلیل ترک سایت یا ماندن در همان صفحه غیرفعال باشد، بازدید کامل تلقی می‌شود.

بازدیدکننده

بازدید‌کننده، کاربر یک وبسایت است. اگر یک بازدیدکننده چندین بار در روز با وقفه‌های بیش از 30 دقیقه از یک صفحه بازدید کند، می‌توان او را به عنوان یک بازدیدکننده منحصربه‌فرد در نظر گرفت که چندین بازدید ایجاد کرده است. اگر بازدیدکننده‌ای در دو روز مختلف از وبسایت بازدید کند، به عنوان دو بازدیدکننده محسوب می‌شود. اگر کوکی اینترنتی پس از هر بازدید حذف شود، این بازدیدکننده برای هر بازدید جدید یک بازدیدکننده جدید در نظر گرفته می‌شود.

بازدیدکننده منحصربه‌فرد

در یک روز، بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد با تعریف بازدیدکنندگان «عادی» مطابقت دارند. با این حال، اگر به یک دوره بیش از یک روز نگاه کنید، این مقادیر به دلیل شناسایی کوکی‌ها متفاوت است. اگر یک بازدیدکننده یک کوکی در مرورگر خود داشته باشد و دو بار در تاریخ‌های مختلف از سایت بازدید کند، این بازدیدکننده به عنوان یک بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد شناخته می‌شود و تنها یکبار در دوره تجزیه‌و‌تحلیل حساب می‌شود.

مثال عینی: بازدید از یک وبسایت را می‌توان با بازدید از یک هتل مقایسه کرد: یک مهمان (بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد) می‌تواند چندین بار در طول یک ماه مهمان یک هتل باشد (بازدید‌کننده) و می‌تواند چندین بار در طول یک هتل وارد و خارج شود. اقامت (چند بازدید). در هتل، مهمان به اتاق‌های مختلف (نمایش صفحه) نقل مکان می‌کند.

اکنون برخی از مهمترین شاخص‌های کلیدی برای تجزیه‌و‌تحلیل وب را می‌شناسید. با مطالعه مقالات آکادمی می‌توانید با متریک‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد دیگر هم آشنا شوید و نحوه بررسی و تعیین این سنجه‌‌ها را برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.

 


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط