مشتری هدف یا بازار هدف کسب‌وکار چیست؟ چطور آن‌ را بیابیم؟

بازار هدف چیست؟

بازار هدف گروهی از مشتریان بالقوه است که شما آنها را شناسایی می‌کنید برای فروش محصولات یا خدمات به آنها. هر گروه را می‌توان به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرد. بخش‌ها معمولا بر اساس سن، مکان، درآمد و سبک زندگی گروه‌بندی می‌شوند. هنگامی که مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، تشخیص اینکه کجا و چگونه کسب‌و‌کار خود را بازاریابی کنید، آسان‌تر خواهد بود.

 

چرا بازار هدف داریم؟

برای رونق کسب‌و‌کار، شما باید بدانید مشتری شما کیست؟ شناخت مشتریان به شما کمک می‌کند تا مشتریانی را که مایل به پرداخت برای محصول یا خدمات شما هستند، هدف قرار دهید. این یک راه بسیار موثر و مقرون‌به‌صرفه برای دستیابی به مشتریان و ایجاد کسب‌‌و‌کار است. اگر هدفتان خیلی گسترده باشد، یا خیلی دیر متوجه شوید که مشتریان کافی برای محصول یا خدمات شما وجود ندارد، منابع را هدر خواهید داد.

البته، همه کسانی که محصولات یا خدمات شما را می‌خرند با مشخصات یکسانی مطابقت ندارند، اما به عنوان یک شرکت باید یک پایگاه مشتری اصلی در ذهن داشته باشید این نه تنها به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را ساده کنید، بلکه به شما امکان می‌دهد بهترین تجربه ممکن را به آن مشتریان ارائه دهید.

با درک بازار و مشتریان خود می‌توانید محصول یا خدمات خود را به طور موثرتری به گروه مشتریان مناسب معرفی کنید و خواهید دانست:

  • آنها کجا هستند؟
  • از کدام کانال‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند؟
  • عادات خرید آنها چیست؟
  • بازاریابی خود را چگونه تنظیم کنید که آنها را برای خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند؟

در مورد بازار خود تحقیق کنید

برای اینکه بازار هدف خود را به طور موثر تعریف کنید، باید کمی تحقیق کنید. جمع‌آوری آمار و سایر داده‌های تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه و نیازهای آنها را درک کنید و تصمیمات بازاریابی بهتری بگیرید.

بازار خود را تقسیم‌بندی کنید

بررسی کنید که آیا بازار شما به اندازه کافی بزرگ و در دسترس است یا خیر. سپس بازار را به گروه‌هایی از خریداران با ترجیحات و عادات خرید مشابه تقسیم کنید. به عنوان مثال، صنعت کفش ورزشی به چند گروه تقسیم می‌شود: ابتدا بر اساس جنسیت، سپس بر اساس فعالیت یا ورزش. هنگامی که بخش‌های بازار خود را شناسایی کردید، می‌توانید مشتری ایده‌آل خود را برای هر بخش تعریف کنید.

مشتریان هدف خود را مشخص کنید

برای تعریف مشتریان هدف خود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • آیا مشتریان هدف شما مرد هستند یا زن؟
  • آن ها چند ساله هستند؟
  • آنها کجا زندگی می‌کنند؟
  • وضعیت تأهل آنها چگونه است؟
  • بچه دارند؟
  • فرزندانشان چند سال دارند؟
  • سطح تحصیلات آنها چقدر است؟
  • آنها برای زندگی چه می‌کنند؟
  • متوسط درآمد آنها چقدر است؟

علایق مشتری و عادات خرید

  • چه چیزی مشتری را برای خرید تشویق می‌کند؟
  • علایق مشترک مشتریان شما چیست؟
  • چه کسی تصمیمات خرید را می‌گیرد؟
  • چند بار یک محصول را خریداری می‌کنند؟
  • آیا آنها آنلاین خرید می‌کنند یا ترجیح می‌دهند قبل از خرید محصول خود را ببینند؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا آنها تصمیم خرید بگیرند؟
  • هدف شما برای اطلاعات به چه شکل رسانه‌ای متکی است؟
  • چقدر برای خرید سفر می‌کنند؟
  • چه محصولات دیگری می‌خرند؟

 سپس تلاش‌های بازاریابی خود را هدف قرار دهید تا توضیح دهید که چگونه محصول و خدمات شما با سبک زندگی آنها مطابقت دارد و چگونه به بهترین نحو نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

با استفاده از تحلیل بازار هدف

هنگامی که تجزیه و تحلیل خود را کامل کردید، آن داده‌ها را وارد کار کنید. در اینجا چند راه برای استفاده از اطلاعات برای رشد و بهبود کسب‌وکار شما آورده شده است.

توسعه محصول: اگر تجزیه و تحلیل شما به شما کمک کرد تا حفره‌هایی را در بازار شناسایی کنید، می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد محصولات و خدمات مورد نیاز بازار هدف خود استفاده کنید.

بازارهای طاقچه: آیا شما جمعیتی را شناسایی کردید که از خدمات محروم هستند؟ به جای دنبال کردن مشتریانی که رقبای شما دارند، بازارهای دست نخورده را کشف کنید.

“بازار طاقچه بخش کوچکی از یک بازار بزرگتر است که نیازهای خاص خود را دارد که به نوعی با بازار بزرگتر متفاوت است. به عنوان مثال، بازار رایانه‌ها بسیار بزرگ است، اما بازارهای ویژه‌ای برای رایانه‌های دانشجویی و رایانه‌های بازی وجود دارد که بسته به نیاز مشتری، انواع مختلفی از سیستم مورد نیاز را شامل می‌شود.”

فرصت‌های توسعه: هنگام ارزیابی بازار محلی خود، ممکن است مناطق محروم را شناسایی کنید. این اطلاعات ارزشمندی است که حق امتیاز یا اضافه کردن یک مکان جدید را در نظر بگیرید.

استراتژی قیمت‌گذاری: در حین ارزیابی رقبای خود، ممکن است متوجه شده باشید که یا در حال قیمت‌گذاری بالاتر از سقف بازار هستید یا پایین‌تر از آن. از داده‌های مقایسه‌ای برای تعیین قیمت منصفانه استفاده کنید.

Curation: چیزی به نام ارائه گزینه‌های بسیار زیاد وجود دارد و مشتریان آن را دوست ندارند. اگر بسیاری از اقلام مشابه رقبای خود را ارائه می‌دهید (و به هر حال آنها فروشندگان بزرگی نیستند)، موجودی خود را کاهش دهید تا روی اقلام پرفروش و انحصاری تمرکز کنید.

بازاریابی: بازار هدف شما باید پایه و اساس استراتژی بازاریابی شما باشد. از آنچه می‌دانید برای تعیین اینکه از چه کانال‌هایی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید و چه پیام‌هایی می‌تواند آنها را ترغیب به خرید کند، استفاده کنید. هر زمان که به اجرای چیزی جدید فکر می‌کنید، چه یک پلتفرم اجتماعی یا یک کمپین تبلیغاتی، تحلیل خود را بررسی کنید تا ببینید آیا همچنان کارآمد و موثر است یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط