اگر فکر کنیم چالش اصلی در بازاریابی و فروش پیداکردن سرنخ فروش جدید است، اشتباه کردهایم. چالش اصلی تیم بازاریابی و فروش شما، حرکت دادن مشتریان بالقوه در قیف فروش و نزدیک کردنشان به خرید است. به همین دلیل است که همکاری نزدیک تیم بازاریابی و فروش در کنار آموزش این تیمها مهمترین کاری است که برای افزایش حجم فروش باید انجام داد. اندازهگیری شاخص نرخ تبدیل قیف فروش به شما کمک میکند تا تاثیر فعالیتهای تیم بازاریابی و فروش خود را در تبدیل مشتریان بالقوه و حرکت این مشتریان به سمت انتهای قیف فروش درک و ارزیابی کنید.
نحوه ی محاسبه نرخ تبدیل قیف فروش ( Funnel Conversion Rate )
برای محاسبه نرخ تبدیل قیف فروش، کافیست تعداد سرنخهای فروشی که تیم بازاریابی و فروش شما توانستهاند به مرحله بعدی قیف هدایت کنند را بر تعداد سرنخهای موجود در قیف فروش تقسیم کنید.
مزایا و معایب
نظارت بر نرخ تبدیل قیف فروش، اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با بهرهوری تیم بازاریابیتان و وضعیت کلی قیف فروش در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید با ارزیابی این شاخص بفهمید که کدام قسمت از بخش فروش و بازاریابی شما مشکل دارد و باید به بهبود آن بپردازید. همچنین شما با ارزیابی این شاخص میتوانید کیفیت سرنخهای فروش جذب شده خود را نیز بسنجید و ببینید که آیا برنامه بازاریابی و مشتریان هدف خود را درست انتخاب کردهاید یا خیر.
این شاخص چیزی در مدت زمان تبدیل یک سرنخ فروش به مشتری نمیگوید. لذا این شاخص نیز میتواند بر اساس میانگین زمان چرخه فروش شما منحرف گردد. به عنوان مثال: اگر چرخه فروش شما سه ماه طول بکشد، نگاه به SQL هایی ( سرنخهای منتخب فروش ) که بعد از یک ماه به مشتری تبدیل میشوند به شما داستان دقیقی نمیگوید چرا که هیچ انتظاری وجود ندارد که بعد از یک ماه آنها به مشتری تبدیل شوند و به مرحله عقد قرارداد برسند. این موضوع مهم است که شما نگاهی به میانگین زمان چرخه فروش خود بیاندازید تا بفهمید که به طور میانگین در چه بازه زمانی باید انتظار تبدیل یک سرنخ منتخب فروش ( SQL ) به مشتری را داشته باشید.
شاخصهای مرتبط با استارتاپها و KPI ها
اگر قصد دارید از شاخص نرخ تبدیل قیف فروش در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخصهایی مانند شاخصهای زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.
- نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش
- نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری
- نرخ تبدیل آنلاین
۱.نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش (MQL to SQL Conversion Rate)
به سرنخهای منتخب بازاریابی MQL گفته میشود. شاخص نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش درصد افرادی هستند که بیشتر از دیگران به محصول شما علاقه نشان دادهاند ولی هنوز به طور کامل به شرکت شما متعهد نیستند. ایدهآل است که شما به سرنخهای خاصی اجازه بدهید که به قسمت سرنخهای منتخب بازاریابی راه یپدا کنند که این کار تنها با طراحی فرمهای خاص امکانپذیر خواهد بود. مخصوصا افرادی که در پایین قیف فروش شما هستند مانند کسانی که درخواست نسخه آزمایشی محصول شما را دادهاند، یا راهنمای خرید را مطالعه کردهاند و یا دیگر راههای تماسی که برای خرید وجود دارند را انجام دادهاند.
سرنخهای منتخب فروش ( Sales Qualified Lead ) که به آن SQL نیز می گویند، افرادی هستند که تیم فروش، آنها را برای پیگیری فروش مستقیم پذیرفته است. با استفاده از این مرحله شما میتوانید هماهنگی بیشتری بین تیم بازاریابی و فروش خود با توجه به کیفیت و حجم سرنخهایی که به سمت تیم فروش روانه میکنید ایجاد کنید. با نظارت بر نرخ تبدیل در این مرحله، تیم شما قادر به شناسایی فرصتهای بالقوه برای بهبود چرخه کلی فروش خواهد بود.
شاخص فروش نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش، درصد افرادی که بعد از تایید و انتخاب توسط تیم بازاریابی، مورد تایید تیم فروش نیز واقع شدهاند. این یکی از بهترین روشها برای تعیین کیفیت سرنخهای فروش و یک شاخص عالی از نحوه گزینش سرنخها توسط تیم بازاریابیتان است و اینکه چگونه با غربالگری سرنخهای فروش منجر به حفظ کیفیت خطوط فروش میشوند.
نحوه محاسبه نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش
مزایا
- مدیران اجرایی با ارزیابی نرخ تبدیل MQL به SQL میتوانند کارایی نمایندگان توسعه فروش شرکت را پیگیری کنند.
- درک میکنید که آیا مسئلهای در مورد کیفیت سرنخهای ارسالی از تیم بازاریابی به فروش وجود دارد یا خیر.
معایب
این شاخص نیز مانند شاخص نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری میتواند براساس میانگین زمان چرخه فروش شما منحرف شود. پس اگر چرخه فروش شما چندین ماه طول بکشد، نگاه به MQL هایی ( سرنخهای منتخب بازاریابی) که بعد از یک ماه به SQL تبدیل میشوند به شما داستان دقیقی نمیگوید چرا که هیچ انتظاری وجود ندارد که سرنخهای منتخب بازاریابی بعد از یک ماه به SQL تبدیل شوند. این موضوع مهم است که شما نگاهی به میانگین زمان چرخه فروش خود بیاندازید تا بفهمید که به طور میانگین در چه بازه زمانی باید انتظار تبدیل یک سرنخ منتخب بازاریابی ( MQL ) به سرنخ منتخب فروش ( SQL ) را داشته باشید و آنرا در محاسبات این شاخص به کار ببندید. به عنوان مثال: اگر زمان تبدیل سرنخ منتخب قروش به مشتری ۳ ماه باشد، شما باید تعداد معاملات یا قراردادهای خود با مشتریان را به سرنخهای منتخب فروش یک ماه تقسیم کنید.
باید دقت داشته باشید که نرخِ تبدیل سرنخ منتخب بازاریابی به فروش براساس منابعی که سرنخ از آنجا آمده است، متفاوت است. به عنوان نمونه خطوط فروش صدها شرکت آنالیز شد. متوسط نرخ تبدیل سرنخهای منتخب بازاریابی به فروش، ۱۳ درصد بوده و به طور متوسط ۸۴ روز نیز طول کشیده است. همانطور که گفتیم این نرخ بسته به منابعی سرنخ از آنجا آمده است متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نرخ تبدیل سرنخهایی که از وبسایت آمدهاند، ۳۳.۳ % ، برای ارجاعات مشتری و کارمند ۲۴.۷ %، وبینارها ۸٫۵%، کمپینهای ایمیلی ۷٫۸% بوده است.
۲. نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری ( SQL to Win Conversion Rate )
به سرنخهای منتخب فروش ( Sales Qualified Lead ) SQL نیز گفته میشود. شاخص نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری درصد افرادی هستند که تیم فروش، آنها را برای پیگیری فروش مستقیم پذیرفته است. با استفاده از این مرحله شما میتوانید هماهنگی بیشتری بین تیم بازاریابی و فروش خود با توجه به کیفیت و حجم سرنخهایی که به سمت تیم فروش روانه میکنید ایجاد کنید. با نظارت بر نرخ تبدیل در این مرحله، تیم شما قادر به شناسایی فرصتهای بالقوه برای بهبود چرخه کلی فروش خواهد بود.
نحوه محاسبه نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری
شما با ارزیابی این شاخص میتوانید، میزان اثربخشی کسانی که مسئول نهایی کردن عقد قراردادها هستند را بفهمید. همچنین بفهمید که آیا مسئلهای در مورد کیفیت فرصتهای فروش ایجاد شده، وجود دارد یا خیر.
باید دقت داشته باشید که نرخ تبدیل سرنخ منتخب فروش به مشتری بر اساس منابعی که سرنخ از آنجا آمده است، متفاوت است. به عنوان نمونه خطوط فروش صدها شرکت آنالیز شد. متوسط نرخ تبدیل سرنخهای منتخب فروش به مشتری ، ۶ درصد بوده و به طور متوسط ۱۸ روز نیز طول کشیده است. همانطور که گفتیم این نرخ بسته به منابعی سرنخ از آنجا آمده است متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نرخ تبدیل برای ارجاعات مشتری و کارمند ۱۴٫۷ درصد، رسانههای اجتماعی ۸٫۵%، کمپینهای ایمیلی ۷٫۸% بوده است.
۳.نرخ تبدیل آنلاین ( Online Conversions )
گوگل تبدیل آنلاین را اینگونه تعریف میکند: زمانی که کاربر بر روی تبلیغ کلیک میکند و سپس فعالیتی که شما تعریف کردهاید را انجام میدهد یک تبدیل آنلاین صورت میگیرد. تبدیل بسته به نوع کسبوکاری که دارید ممکن است متغیر باشد. به عنوان مثال یک سایت تجارت الکترونیک ممکن است بخواهد خریدهای آنلاین خود را اندازه بگیرد. این در حالیست که کسبوکارهای SaaS ممکن است بخواهند تعداد اشتراکات رایگان و آزمایشی خود را بسنجد.
نحوه ی محاسبه ی نرخ تبدیل آنلاین ( Online Conversions )
برای محاسبه این شاخص کافیست تعداد تبدیلات صورت گرفته را بر تعداد کلیکهای انجام گرفته تقسیم کرده و عدد حاصل را بر ۱۰۰ ضرب کنید تا شاخص بر حسب درصد به دست بیاید. به عنوان مثال : اگر از ۱۰۰۰ کلیک صورت گرفته شما توانسته باشید ۵۰ تبدیل به دست بیاورید نرخ تبدیل شما برابر ۵ درصد خواهد بود.
بازاریابان دیجیتال باید در مورد مسیرهای تبدیل آنلاین بر روی سایتی که مدیریت میکنند آگاه باشند. برای بیشتر کسبوکارها، این مسیر تبدیل به محصولات، قابلیتها و کارت خرید منجر میشود. به همین خاطر اندازهگیری ترافیک به این صفحات میتواند نشانگر قدرتمندی از تعداد افرادی باشد که تمایل به خرید دارند. در مقابل، پیگیری نرخ تکمیل درون صفحه میتواند موثر بودن سایت در تبدیل بازدیدکننده به سرنخ را نشان دهد.
پیگیری این شاخص به تنهایی نمیتواند دید کاملی از وضعیت بازاریابی دیجیتال شما ارائه بدهد. لذا بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخصهای بازاریابی دیجیتال ارزیابی کنید.
مثال تصویری
در زیر یک نمونه از چگونگی بصریسازی نرخ تبدیل آنلاین در داشبورد ارائه شده است.
در این مقاله به نرخ تبدیل قیف فروش و فاکتورهای مهم برای اندازهگیری آن پرداختیم. چنانچه سوال و یا نظری پیرامون این مبحث دارید در همین صفحه از ما بپرسید. تیم آکادمی مشاورنت پاسخگو و همراه شما خواهد بود.