تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد (Unique Visitors)

تعریف تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد (Unique Visitors)

معیار تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد می‌کند که سایت شما چقدر محبوبیت دارد و میزان کلی آگاهی از سایتتان چقدر است. این شاخص، متریکی بسیار مفید برای شناسایی قدرت نفوذ وب‌سایت و پیدا کردن تعداد ترافیک و قدرت آن می‌باشد.

باید توجه داشت که شاخص تعداد بازدیدکنندگان منحصر‌به‌فرد نباید با تعداد کل بازدیدکنندگان اشتباه گرفته شود. قاعدتا شما به دنبال گسترش برند و نام کسب‌وکار خود بین کاربران بیشتری هستید تا اینکه فقط تعداد محدودی کاربر به صورت مستمر به کسب‌وکار آنلاین شما سر بزنند. با استفاده از این شاخص می‌توانید تاثیرات تبلیغات، کمپین‌ها، تولید محتوای جدید یا هر نوع فعالیتی که در کسب‌وکار خود ایجاد می‌کنید را مشاهده کنید در حالیکه با استفاده از تعداد کل بازدیدها شما قادر نخواهید بود بفهمید که آیا مشتری جدید جذب کرده‌اید یا خیر.

اگر چه گفته شد این شاخص می‌تواند برای مواقعی که قصد انجام فعالیت جدیدی در کسب‌وکار خود دارید بازخوردی از توانایی جذب مشتری جدید را داشته باشد اما مانند بسیاری دیگر از معیارها، شاخص بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد نیز به تنهایی کارایی نداشته و باید در کنار معیارهای دیگر مورد ارزیابی واقع شود. مثلا فرض کنید هنگام معرفی یک ویژگی جدید از محصول یا خدمت مورد ارائه می‌خواهید ببینید که این معرفی تا چه اندازه توانسته به جذب مخاطب جدید بیانجامد (تا در صورت موفقیت روی آن ویژگی بیشتر تمرکز کنید) در حالیکه ممکن است در عین صعودی بودن مقدار این شاخص، نرخ تبدیل شما افزایشی نداشته باشد.

شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها

  1. نرخ ارزش طول عمر مشتری به هزینه جذب مشتری
  2. قیف خرید
  3. نرخ تجمع ترافیک وب سایت

۲. قیف خرید ( Purchase Funnel )

یکی از مفاهیم کلیدی تجارت الکترونیک، قیف خرید است که به نام قیف فروش نیز شناخته می‌شود. درک این مفهوم مرور خوبی از فرآیند جذب مشتری  به صورت آنلاین می‌دهد. در خرید آنلاین، فرآیند خرید شامل چندین مرحله قبل از ارسال سفارش و جذب مشتری است. متاسفانه، بازدیدکنندگان می‌توانند فرآیند خرید را در هر مرحله رها کنند. از منظر سنجش، این گزینه می‌تواند برای انواع مختلفی از کانال‌های بازاریابی از رسانه اجتماعی و بازدید از سایت گرفته تا فهرست ایمیلی و مخاطبان فروش مورد استفاده قرار گیرد. نکته کلیدی در مورد قیف خرید، تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل از یک مرحله از قیف تا مرحله بعدی است. به عنوان مثال شما ممکن است آگاهی از برند قوی ایجاد کرده باشید اما توانایی تبدیل سرنخ به مشتری وفادار را نداشته باشید. قیف به شما اجازه می‌دهد این اطلاعات را ببینید و بر اساس آن عمل کنید.

نحوه محاسبه قیف خرید ( Purchase Funnel ) 

برای محاسبه این معیار کافیست برای هر مرحله از قیف معیارهایی نظیر نرخ تبدیل را محاسبه کنید.

مثال تصویری

در زیر یک نمونه از چگونگی نمایش قیف خرید را در داشبوردهای بازاریابی و فروش مشتری مشاهده می‌کنید.

قیف خرید

 

این شاخص به شما کمک می‌کند تا فرآیند جذب مشتری خود را ارزیابی کنید و بفهمید که مشتریان احتمالی‌تان چگونه محصولات و برند شما را پیدا می‌کنند. همچنین این شاخص به شما کمک می‌کند تا نحوه تبدیل مشتری به یک مشتری وفادار را درک کنید.

 

این شاخص در کنار تمام خوبی‌هایی که دارد، معایبی را در خود جای داده است. شما با استفاده از این شاخص نمی‌توانید بفهمید که مشتری واقعا در چه مرحله‌ای از قیف قرار دارد و این به خودی خود، چالش‌های بزرگی را برای شما به وجود خواهد آورد.

شاخص دیگری که در کنار این سنجه کلیدی می‌تواند برای شما جذاب باشد، نرخ تبدیل قیف فروش است که می‌توانید در کنار شاخص قیف خرید آن را به داشبورد مدیریتی خود بیافزایید.

۳. نرخ تجمع ترافیک وب‌سایت ( Web Traffic Concentration )

شاخص نرخ تجمع ترافیک وب‌سایت نشان می‌دهد که کدامیک از صفحات وب‌سایت شما بیشتر بازدید می‌خورد و افراد بیشتری به مشاهده آن می‌پردازند. جمع‌شدگی ترافیک وب تعداد کل ترافیک جستجو برای یک صفحه خاص و واحد را نسبت به ترافیک جستجو برای کل سایت مقایسه می‌کند.

با استفاده از این معیار به سادگی می‌توانید بفهمید که دقیقا چه چیزی در سایت شما مورد توجه است؟ با توجه به این موضوع شما قادر خواهید بود با تعیین استراتژی مناسب آنچه که وب‌سایت شما از آن طریق می‌تواند توجه مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند تولید و منتشر کنید.

نحوه محاسبه نرخ تجمع ترافیک وب‌سایت

بازدیدکنندگان کل سایت/ بازدیدکنندگان بر روی یک صفحه = نرخ تجمع ترافیک وب‌سایت
 

برای کسب‌وکارهای استارتاپی که هنوز به صورت کامل با مخاطبان خود آشنا نیستند، نرخ تجمع ترافیک وب‌سایت یک ملاک خوب برای ارزیابی مخاطب نسبت به انواع مختلف محتوا و طراحی وب‌سایت می‌باشد، به این صورت صفحات مختلف وب‌سایت به صورت جداگانه بررسی می‌شوند تا بتوان ویژگی کلیدی هر یک را که منجر به جذب بیشتر بازدیدکننده شده است یا صفحاتی که کمترین میزان بازدید و تعامل را با کاربر داشته‌اند شناسایی کرده و استراتژی بعدی برای چگونگی ادامه طراحی و تولید را مشخص نمود. این در حالی است که شاخص بازدید صفحات وب‌سایت چنین بینشی را ایجاد نمی‌کند.

در نتیجه‌گیری از این معیار باید دقت شود که مدت زمان انتشار صفحات برای محتوایی که قصد مقایسه آنها با یکدیگر را داریم برابر یا حداقل متناسب با هم باشد. به عبارت ساده‌تر فرض کنید صفحه «معرفی محصول» در وب‌سایت شما جزء اولین صفحات بوده است، اما صفحه دیگری تحت عنوان رونمایی از نسخه جدیدِ محصول مدت زمان بسیار کوتاه‌تری به انتشار رسیده است، بنابراین طبیعتا نرخ تجمعی ترافیک آنها برابر نخواهد بود و نباید با یکدیگر مقایسه شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط