اولین بازدید (First Visit)

اولین بازدید

شاخص اولین بازدید، تعداد بازدیدکنندگانی که برای بار اول از وبسایت شما دیدن کرده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند. این افراد می‌توانند از جستجو در گوگل آمده باشند(organic search) و یا از رسانه‌های اجتماعی. همچنین میزان ماندگاری این کاربران و نحوه تعاملشان با وبسایت شما نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک آستانه برای وبسایت خود تعیین کنید که این آستانه می‌تواند براساس دو شاخصِ تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید و میانگین زمان سپری شده در سایت تعیین شود. به عنوان مثال شما آستانه سایتتان را ۱۰ ثانیه ماندگاری کاربر در وبسایت تعیین می‌کنید. بعد از تعیین آستانه شما می‌توانید بازدیدکنندگان جدید را به دو دسته درگیر شده ( تعاملی ) با درگیر نشده ( غیر تعاملی ) با سایت تقسیم کنید.

این معیار مهم است زیرا به بازاریابان اجازه می‌دهد تا در یک نگاه متوجه شوند که کدام منابع ترافیکی، ترافیک با کیفیت بالا را هدایت می‌کنند. با استفاده از این سنجه، بازاریابان می‌توانند افزایش ناگهانی ترافیک را توضیح دهند و عمیقتر به آن بپردازند. تعداد کل بازدیدهای جدید نشان‌دهنده تعداد افراد جدیدی است که در یک بازدید ماهانه وارد قیف می‌شوند.

مزایا

استفاده از شاخص اولین بازدید، به بازاریابان کمک می‌کند نگاه عمیقتری به افزایش های ناگهانی ترافیک وبسایت خود داشته باشند. همچنین با کمک این شاخص می‌توانید بفهمید که کدام منبع ترافیکی باعث ایجاد ترافیک با کیفیت بالا برای وبسایتتان شده است.

معایب

فرض کنید مقدار این شاخص در حال  افزایش باشد، شاید در وهله اول به نظر بیاید که همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقتی نرخ پرش کاربران را نیز در کنار این شاخص پیگیری می‌کنید، می‌فهمید آنچنان که فکر می‌کردید همه چیز خوب نیست. اگر شاخص اولین بازدید شما در حال افزایش باشد و نرخ پرش برای این کاربران نیز بالا باشد، این بدان معناست که شما کاربران باکیفیتی را جذب نمی‌کنید. لذا بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخص‌های بازاریابی دیگری ارزیابی کنید.

شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها 

اگر قصد دارید از شاخصِ اولین بازدید در داشبورد خود استفاده کنید، بهتر است شاخص‌هایی مانند شاخص‌های زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.

منابع ترافیک

برای یک بازاریاب دیجیتال، درک اینکه کدام کانال‌ها یا منابع ترافیک بازدیدکنندگان را به یک وبسایت هدایت می‌کنند، ضروری است. منابع ترافیک وب یک معیار اصلی است که موفقیت هر استراتژی را در جعبه ابزار بازاریاب دیجیتال منعکس می‌کند. این معیار از تعریف استاندارد Google Analytics از گروه‌بندی کانال‌های ترافیک استفاده می‌کند. برای درک عمیقتر از روند ترافیک، سنجه منابع ترافیک وب را باید در نظر بگیریم.

 

بازدیدکنندگان درگیر و غیردرگیر (Engaged vs not engaged)

درگیر بودن(تعامل) در مقابل درگیرنبودن(عدم تعامل) یک آستانه منحصربه‌فرد برای هر کسب‌و‌کار فردی خواهد بود. در این معیار، آستانه تعامل را می توان به عنوان میانگین زمان در سایت یا صفحات در هر بازدید تعریف کرد. هر دو معیار یک نشانه قوی برای کیفیت یک بازدید ارائه می‌دهند. بازاریابان دیجیتال همچنین ممکن است بخواهند معیاری مانند نرخ تکمیل هدف را ردیابی کنند.

نحوه تعامل بازدیدکنندگان برای اولین بار با وبسایت شما

این وضعیتی است که برای همه ما آشناست: شما لینکی به یک محتوای هیجان‌انگیز پیدا کرده‌اید که بی‌صبرانه منتظر بررسی آن هستید، آن هم از یک سایت جدید که هرگز درباره آن نشنیده‌اید. همانطور که روی پیوند کلیک می‌کنید و مرورگر شما شروع به بارگیری می‌کند، امید زیادی دارید که اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، ارزشمند و مفید باشد.

سپس این اتفاق می‌افتد: پنج ثانیه می‌گذرد، سپس شش، و صفحه هنوز بارگذاری نشده است. یا شاید بارگیری شده باشد، و یک اسکریپت شکسته وجود دارد که مقداری زبان کد jtrgobblpedygook را به سمت شما پرتاب می‌کند. شاید فایل تصویری اینفوگرافیک که واقعاً می‌خواستید ببینید خراب است. با یک آه از سر ناامیدی، روی دکمه برگشت کلیک می‌کنید و به جستجوی وب برای آنچه نیاز دارید ادامه می‌دهید. کلی زمان و حجم اینترنت هدر رفت!

حتی اگر سایت شما هیچ اسکریپت شکسته یا تصویر بارگیری نشده‌ای نداشته باشد، این شانس وجود دارد که بازدیدکنندگان بتوانند تجربه‌ای مانند این را داشته باشند، زیرا صفحه شما به درستی تنظیم نشده است.

برای بازدیدکنندگانی که برای اولین بار بازدید می‌کنند، ریسک‌های از دست دادن بازدیدکنندگان حتی بیشتر از اینهاست: اکثر افرادی که برای اولین بار سایت شما را بررسی می‌کنند، خیلی سریع درباره اینکه آیا صفحه ارزش ماندن در آن را دارد یا خیر، قضاوت می‌کنند. هنگامی که آنها این قضاوت را انجام می‌دهند، تغییر نظر آنها بسیار دشوار است. چه در حال توسعه یک برنامه جدید باشید، چه محصولاتی را در یک فروشگاه تجارت الکترونیکی بفروشید، یا به دنبال جذب مشتری باشید، بسیار مهم است که سایت شما بتواند بازدیدکنندگانی را که برای اولین بار بازدید می‌کنند حفظ کند و آنها را دوباره و دوباره بازگرداند.

خوشبختانه، با کمی برنامه‌ریزی و خلاقیت، می‌توانید سایتی داشته باشید که بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می‌کنند را مجذوب خود کند و آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر بارها و بارها بازگرداند.

اهداف (Goals) خود را مشخص کنید

قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از وبسایت شما خارج می‌شوند، چه چیزی داشته باشند، باید یک قدم به عقب برگردید و به هدف اصلی وبسایت خود فکر کنید. آیا می خواهید این بازدیدکنندگان اغلب برای بررسی وبلاگ شما برگردند؟ یا به دنبال اضافه کردن مشترکین به لیست ایمیل خود هستید؟ نکته‌ای که در اینجا باید به خاطر داشت این است که موفقیت برای هر نوع وبسایت متفاوت است.

اگر استارت‌آپی هستید که آماده راه‌اندازی یک محصول جدید می‌شوید و کل وب‌سایت شما شامل یک تصویر گرافیکی «به‌زودی» و انتخاب خبرنامه است، ممکن است با خروج افراد پس از ۱۵ یا ۲۰ ثانیه مشکلی نداشته باشید، البته تا زمانی که قبل از خروج در خبرنامه شما ثبت‌نام کنند. 

گاهی اوقات هدف شما برای بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می‌کنند این است که آنها را از صفحه اولیه خارج کنید: اگر اینطور باشد، به این معنی که افرادی که سایت شما را به سرعت ترک می‌کنند در واقع می‌تواند چیز خوبی باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که این اهداف ممکن است در طول زمان تغییر کنند. شما باید به صورت دوره‌ای مجدداً آن‌ها را بازنگری و بازنویسی کنید. استارت‌آپی که فقط مشترکین ایمیل را در مرحله قبل از راه‌اندازی می‌خواست، مطمئنا اهداف بسیار متفاوتی برای بازدیدکنندگان صفحه پس از راه‌اندازی دارد.

یک قیف اولین بازدید را در نظر بگیرید

احتمالاً بارها آن را دیده‌اید – یک گزینه منو، دکمه قابل کلیک، پیوند، گرافیک و غیره که می‌گوید «در اینجا جدید هستید؟ با این شروع کنید» یا چیزی شبیه به آن. اگر از طراحی مبتنی بر کارت استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که یک کارت یا CTA (Call To Action)، به طور خاص برای بازدیدکنندگانی که اولین بازدیدشان از سایت شما است ایجاد کنید.

اگر یک وبسایت پیچیده با چندین لایه و بخش مختلف دارید، این گزینه می‌تواند برای بازدیدکنندگان جدید باعث صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از سردرگمی در سایت شما و در نهایت بستن سایت شما شود. همچنین می‌توان از قیف اولین بازدید برای هدایت آنها به سمت انجام یک اقدام دلخواه استفاده کرد، خواه ثبت‌نام برای یک نسخه آزمایشی یا سفارش یکی از محصولات شما باشد.

به خاطر داشته باشید که در یک موقعیت ایده‌آل، طراحی صفحه شما باید خودش صحبت کند و افراد را به جایی که می‌خواهید بروند هدایت کند، بدون اینکه مجبور باشند از یک راهنمای جداگانه یا صفحه برای بازدیدکنندگان جدید بازدید کنند. شما باید تعادل بین سهولت استفاده و اطمینان از اینکه کاربر در سایت شما دچار سردرگمی نمی‌شود را در نظر بگیرید.

آیا ارزش دارد که بازدیدکنندگان جدید در بارگذاری یک صفحه جدید با مشکل مواجه شوند تا به آنها کمک کند تا در مورد نحوه استفاده از سایت اصلی شما یاد بگیرند و پس از این یادگیری صفحه شما را بسته و به سراغ رقیبان شما بروند؟ فقط شما می‌توانید در این مورد تصمیم بگیرید.

به عقب برگردید

اگر مدت زمان قابل توجهی در تجارت و یا تبلیغ یک محصول مشغول بوده‌اید، شانس خوبی دارید که بازدیدکنندگان معمولی داشته باشید که بارها سایت شما را بازدید می‌کنند.

این کاربران از قیف اولین بازدید عبور کرده‌اند، پس از آنها بهره ببرید.  از آنها بپرسید که چگونه از اولین بازدیدکننده به شخصی که سایت شما را دوست دارد و اغلب بازدید می‌کند، تبدیل کرده است؟ چه چیزی آنها را وادار به بازگشت کرد؟ آنها به طور مداوم از چه عناصری لذت می‌برند؟ و روی دیگر سکه، چه کاری می‌توانید انجام دهید که بهتر شوید؟

ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما اطلاعات بازدیدکنندگان معمولی می‌تواند در طراحی سایت شما برای تازه‌واردان بسیار موثر باشد.

صفحه اصلی خود را جذاب کنید

در عجله برای بهبود مواردی مانند منوهای ناوبری، طراحی بصری و دکمه‌های CTA، بسیاری از صاحبان وبسایت اهمیت کلمات واقعی را که باید در سایت خود قرار دهند، فراموش می‌کنند. اگر می‌خواهید کار بهتری برای جذب بازدیدکنندگان برای اولین بار انجام دهید، استفاده از کلمات غیرضروری، پاراگراف‌های مسدود و صفت‌های بی‌معنا را متوقف کنید.

بازدیدکننده‌ای که برای اولین‌بار از سایت شما بازدید می‌کند، به رویکرد کل‌نگر شما نسبت به محل کار هم‌افزایی توانمندسازی و غنی‌سازی اهمیتی نمی‌دهد. آنها علاقه‌ای به داستانی در مورد نحوه ملاقات شما با شریک تجاری خود در یک کافی‌شاپ محلی ندارند، زمانی که هر دو نوع یک لاته سفارش داده‌اید. اولین بازدیدکننده به یک چیز اهمیت می‌دهد: پیدا کردن چیزی که برای آن آمده است.

اگر می‌خواهید به این نوع اطلاعات بپردازید، آن را برای صفحات فرعی مانند صفحات «درباره ما» یا «بیوگرافی» خود نگه دارید. صفحه اصلی شما باید صرفاً بر جذب بازدیدکنندگان متمرکز شود در غیر این صورت، بازدیدکنندگان را خسته و یا گیج خواهید کرد.

 

تست‌های A/B را روی همه چیز اجرا کنید

تست A/B ستون فقرات طراحی وب عالی است. هنگامی که تست A/B را اجرا می‌کنید، تنها یک تغییر در وبسایت خود ایجاد می‌کنید و نحوه عملکرد سایت را قبل و بعد از تغییر مقایسه می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد تا در مورد تأثیر ایجاد تغییرات خاص در سایت خود بیاموزید و با استفاده از داده‌هایی که مستقیماً از بازدیدکنندگان شما می‌آید، تعیین کنید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند. هیچ راه دیگری برای به دست آوردن شواهد قاطع در مورد اینکه چه چیزی برای وبسایت شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست وجود ندارد.

اگر برای اجرای تست‌های A/B نوعی «گیر یا مانع» وجود داشته باشد، این آزمایش کمی طول می‌کشد. این یک راه‌حل فوری نیست: شما باید به خودتان زمان کافی بدهید تا اطلاعات مربوط به هر عنصری را که می‌خواهید آزمایش کنید، از رنگ متن گرفته تا محل قرارگیری CTA، جمع‌آوری کنید. همچنین، شما فقط باید آزمایش A/B را برای یک اِلِمان در یک زمان انجام دهید، نمی‌توانید آزمایش‌هایی را برای همه چیز به طور همزمان اجرا کنید، زیرا نمی‌دانید کدام عناصر خاص باعث افزایش یا کاهش ترافیک شما شده است.

با این حال، انجام تست A/B هنوز بسیار ارزشمند است. با شرکت توسعه وب خود صحبت کنید و از آنها در مورد آن نظر بگیرید. آنها باید بتوانند در مورد عناصری که باید ابتدا آنها را آزمایش کنید، پیشنهاداتی ارائه دهند، و بهترین شانس ممکن را برای ایجاد تغییراتی که بازدیدکنندگان اولین بار را درگیر می‌کند، به شما می‌دهد.

وقتی همه چیز گفته شد و انجام شد، بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از وبسایت شما بازدید می‌کنند به دنبال همان چیزی هستند که بازدیدکنندگان معمولی به آن نیاز دارند: ارزش. دو تفاوت بزرگ بین این نوع بازدیدکنندگان؟ افرادی که اولین بار هستند هنوز مطمئن نیستند که سایت شما می‌تواند ارزش ارائه کند و مطمئن نیستند که چگونه به آن ارزش دسترسی پیدا کنند. با یک سایت خوب طراحی شده که کاربر را درگیر می‌کند و به آنها کمک می‌کند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، خواهید دید که بسیاری از بازدیدکنندگانی که برای اولین بار بازدید می‌کنند به بازدیدکنندگان مکرر و معمولی تبدیل می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط