لینک‌های خارجی وب‌سایت (External Website Links)

لینک‌های خارجی یا External Links، هایپرلینک‌هایی هستند که به دامین دیگری ارجاع داده می‌شوند. در اصطلاح عامیانه، اگر وب‌سایت دیگری لینکی از وب‌سایت شما را در صفحات خود قرار دهد، لینک قرار داده شده یک لینک خارجی برای وب‌سایت شما محسوب می‌شود. همینطور اگر شما به سایت دیگری لینک بدهید، این نیز یک لینک خارجی محسوب می‌گردد.

با توجه بررسی متخصصان وب‌سایت Moz، پارامترهای موثر در موتورهای جستجو نشان می‌دهد که گرفتن لینک‌های خارجی یکی از مهمترین اهداف در کسب رتبه بهتر برای وب‌سایت‌هاست. این ایده از آنجا نشات می‌گیرد که گرفتن لینک‌های خارجی از کارهای نسبتا دشوار در شبیه‌سازی اعتبار سایت‌هاست. بنابراین یکی از راه‌هایی است که موتورهای جستجو می‌توانند با استفاده از آن به تعیین اعتبار یک سایت پی ببرند، لینک‌های خارجی وب‌سایت‌هاست. 

نظر متخصصان SEO درباره لینک‌های خارجی وب‌سایت

  • متخصصان سئو لینک‌های خارجیِ وب‌سایت را قدرتمندترین شاخص برای رتبه‌دهی به وب‌سایت‌ها می‌دانند.
  • لینک‌های خارجی نه تنها به رتبه و اعتبار وب‌سایت شما آسیب نمی‌رساند بلکه به نظر می‌رسد تاثیر مثبتی در ربته‌بندی، اعتماد در هر دو دامنه مبداء و مقصد داشته باشد.

    شما با کمک این شاخص می‌توانید، میزان محبوبیت و ارتباطات وب‌سایت خود را با دیگر وب‌سایت‌ها ارزیابی کنید. شما می‌توانید بفهمید که کدامیک از صفحات وب‌سایت شما از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده است و چه عاملی سبب شده که دیگر وب‌سایت‌ها، به صفحه مورد نظر لینک بدهند.

    چه تعداد بازدید‌کننده از وب‌سایت‌هایی که لینک شما در آن قرار داده شده است به سمت وب‌سایت شما روانه شده‌اند؟ چه میزان از این بازدیدکننده‌ها به مشتری تبدیل شده‌اند ؟

    ارزیابی این شاخص به تنهایی نمی‌تواند پاسخی به سوالات فوق بدهد. برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد وضعیت بازاریابی دیجیتال خود، بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخص‌های بازاریابی دییجیتال ارزیابی کنید.

    شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها 

    اگر شما به دنبال اضافه کردن این شاخص به داشبورد بازاریابی خود هستید، ممکن است بخواهید معیارهای زیر را نیز به داشبورد خود اضافه کنید.

    1. ترافیک ارجاعی
    2. منابع ترافیکی وب‌سایت
    3. رشد ترافیک وب‌سایت

۱. ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

این شاخص حجم ترافیکی که از منابع خارجی به وب‌سایت شما روانه شده‌اند را اندازه می‌گیرد. البته می‌توان این شاخص را اینگونه نیز تعریف کرد، کاربرانی که از طریق دیگر سایت‌ها به جز موتورهای جستجو وارد سایت شما شده‌اند. وقتی کاربری از طریق لینک سایت شما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر وارد وب‌سایت شما  می‌شود، نرم‌افزارهای آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکس، این نوع ترافیک را ترافیک ارجاعی تلقی می‌کنند. وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی لینک‌دهنده مرجع یا Referrer نامیده می‌شود.

نحوه محاسبه ترافیک ارجاعی ( Referral Traffic ) 

 

( کل ترافیک / ترافیک ورودی از سایر سایت ها ) = ترافیک ارجاعی 
 

ترافیکِ ارجاعی می‌تواند رتبه شما را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرد. این شاخص علاوه بر بالا بردن رتبه شما در نتایج گوگل، می‌تواند یک منبع ثابت ترافیکی مناسب به جز موتورهای جستجو برای شما باشد. اما این همه ماجرا نیست، این شاخص با هدایت بازدیدکنندگان هدف به وب‌سایت شما می‌تواند درآمد شما را افزایش بدهد. بازدیدکنندگانی که از طریق ترافیک ارجاعی به وب‌سایت شما می‌آیند، با احتمال بالاتری به مشتری شما تبدیل می‌شوند و از محصول و یا خدمت شما خریداری می‌کنند. به بیان ساده، این شاخص برای افزایش سرنخ‌های فروش کسب‌وکار شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

اگر شما لینک‌های ارجاعی زیادی داشته باشید، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که بابت کدام لینک هزینه پرداخت کرده‌اید و یا اینکه به رایگان لینک در سایت‌های دیگر قرار گرفته است. همچنین اگر ترافیک ارجاعی شما تنها از چند وب‌سایت باشد، اگر آنها تصمیم به حذف لینک وب‌سایت شما از سایت‌شان داشته باشند، شما بخشی از ترافیک وب‌سایتتان را از دست خواهید داد.

۲. منابع ترافیکی وب‌سایت (Web Traffic Sources)

شاخص منابع ترافیکی وب‌سایت، به شما نشان می‌دهد که کدام منابع ترافیکی بازدیدکننده بیشتری را به وب‌سایت شما روانه کرده است و ترافیک بیشتری را برای وب‌سایت شما ایجاد کرده است. ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها عمدتا از سه منبع ترافیکی: مستقیم، ارجاعی و جستجو در موتورهای جستجو هستند ولی گاهی اوقات با توجه به کمپین‌هایی که راه‌اندازی کرده‌اید ممکن است ترافیکی نیز از تبلیغات بنری و یا جستجوهای پولی مانند گوگل ادورز (google adverse) داشته باشید.

نحوه محاسبه منابع ترافیکی وب‌سایت ( Web Traffic Sources ) 

 

تعداد بازدید کننده از هر منبع ترافیکی  =  منابع ترافیکی وب سایت      

 

مثال تصویری

در شکل زیر  می‌توانید یک نمونه از چگونگی نمایش منابع ترافیکی وب‌سایت را در داشبورد بازاریابی مشاهده کنید.

منابع ترافیکی وب سایت

 

ارزیابی این شاخص به شما کمک می‌کند تا منبع ترافیکی که بازدید‌کننده بیشتری به سمت وب‌سایت شما روانه می‌کند را شناسایی و برنامه‌هایی را برای تبدیل این حجم از بازدیدکننده به مشتری پیاده‌سازی کنید. علاوه بر ارزیابی تعداد بازدیدکنندگان بدست‌آمده از هر منبع ترافیک، باید سعی کنید نرخ تبدیل ترافیک ورودی هر منبع را هم مشخص کنید تا علاوه بر تعداد ترافیک ورودی بتوانید کیفیت ترافیک هر منبع را ارزیابی کنید.

شما باید هر یک از منابع ترافیک را تحلیل کنید تا اطلاعات جزئی‌تری در رابطه با ترافیک سایتتان بدست آورید. به عنوان مثال: شما می‌توانید ترافیک ایجاد شده توسط موتورهای جستجو را براساس صفحه‌های فرود وب‌سایت و رتبه‌بندی کلمات کلیدی تحلیل کنید و یا می‌توانید حجم ترافیک ورودی از ارجاع به سایت در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و… را ارزیابی کنید و ببینید چقدر وب‌سایت و برند شما در سطح وب مورد توجه است.

این شاخص به خودی‌خود، تنها تعداد بازدید‌کننده و سرنخ‌های فروش ورودی به وب‌سایت را نشان می‌دهد و کیفیت سرنخ‌های فروش ورودی را ارزیابی نمی‌کند. موتوهای جستجو معمولا بیشترین ترافیک ورودی را برای وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کنند. اما بالا بودن این حجم ترافیکی لزوما دلیلی بر با ارزش بودن ترافیک ورودی نیست. ممکن است یک منبع ترافیکی بیشترین بازدید‌کننده به وب‌سایت شما روانه کند ولی منبع دارای نرخ تبدیل پایینی باشد و بلعکس. لذا ارزیابی این شاخص در کنار دیگر شاخص‌های بازاریابی دیجیتال امری ضروری است.

اگر قصد دارید از شاخص منابع ترافیکی وب سایت در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخص هایی مانند شاخص های زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط