شاخص هزینه به ازای هر فعالیت، کل هزینه جذب یک مشتری جدید از طریق یک کانال بازاریابی یا کمپین خاص را اندازهگیری میکند. به طور مثال هزینهای که برای ثبتنام یک کاربر در وبسایت و یا هزینهای که برای عضویت در سیستم خبرنامه متحمل میشوید در این شاخص محاسبه میشود.
این شاخص را میتوانید به صورت محدود یا گسترده استفاده کنید اما معمولا این شاخص به عنوان مرجعی برای هزینههای پرداخت شده برای رسانهها شناخته میشود. هزینه به ازای هر فعالیت با هزینه جذب هر مشتری تفاوت دارد، چرا که این شاخص هزینه صرف شده برای جذب مشتری در یک کانال یا کمپین را اندازهگیری میکند اما در طرف مقابل شاخص هزینه جذب مشتری، هزینه جذب شده برای تمام کمپینها و کانالهای بازاریابی را محاسبه میکند.
نحوه محاسبه هزینه به ازای هر فعالیت (CPA)
محاسبه CPA برای یک کمپین یا کانال خاص بازاریابی
کل هزینه صرف شده برای جذب یک مشتری جدید از طریق هر کانال یا کمپین خاص / تعداد مشتری جذب شده از کانال و کمپین خاص مدنظر = هزینه به ازای هر فعالیت (CPA)
محاسبه هزینه صرف شده برای هر رسانه
برای محاسبه این شاخص کافیست کل هزینههای صرف شده در کمپین یا کانال بازاریابی خاص و یا رسانه را بر تعداد مشتری جذب شده تقسیم کنید.
اگر یکی از کانالهای جذب مشتری اولیه شما رسانه است، محاسبه CPA برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای شما مفید خواهد بود. هر چه میزان CPA را نسبت را LTV کاهش دهید ، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد. شاخص هزینه به ازای هر فعالیت (CPA) برای اندازهگیری موفقیت کانالهای بازاریابی که برای آنها هزینهای پرداخت میکنید مانند: PPC یا هزینه به ازای کلیک، رسانههای اجتماعی، بازاریابی محتوا و…. بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین این شاخص برای ارزیابی کانالهای بازاریابی که هزینههای غیرمستقیم بیشتری برای شما دارند مانند: سئو، ایمیل و… نیز موثر خواهد بود.
CPA نسبت باقی شاخصهای بازاریابی، شاخصی جزئینگرتر است لذا شما باید شاخصهای کلیتر مانند: نرخ تبدیل وبسایت، بازگشت سرمایه بازاریابی، ارزش طول عمر مشتری و.. را در کنار این شاخص پیگیری کنید تا تصویری دقیق از تمام تلاشهای بازاریابی شما بدست بیاید.
شاخصهای مرتبط با استارتاپها و KPI ها
اگر شما به دنبال اضافه کردن این شاخص به داشبورد بازاریابی خود هستید، ممکن است بخواهید معیارهای زیر را نیز به داشبورد خود اضافه کنید.
این معیار با توجه به صنعت و کانالهای بازاریابی قابل تغییر است. میانگین CPA برای پرداخت به ازای هر کلیک یا CPC چیزی در حدود ۵۹.۱۸ دلار میباشد در حالی پرداخت به ازای هر نمایش در تمامی صنایع برابر ۶۰.۷۶ دلار میباشد. بهترین روش برای تعیین اینکه آیا CPA شما پایین، بالا و یا متوسط است این است که آن را با یک معیار داخلی مانند اررش طول عمر مشتری یا LTV مقایسه کنید.