ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

شاخص ارزشِ طول عمر مشتری ، ارزش و یا سودی را که یک مشتری در یک دوره زمانی مشخص برای کسب‌وکار شما خلق می‌کند را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص معمولا به صورت مخفف به شکل CLV، CLTV و یا LTV مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی از این متریک، تخمین ارزش مالی هر مشتری است. برخی این شاخص را با میزان سوددهی یک مشتری اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند هر دو شاخص یک چیز را ارزیابی می‌کنند، در حالی که این دو شاخص زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. شاخص سوددهی، گذشته را در نظر می‌گیرد در حالی که این شاخص، آینده را در نظر می‌گیرد. به همین دلیل ارزشِ طول عمر مشتری در تصمیم‌گیری مدیران نقش بیشتری ایفا کرده و اندازه‌گیری آن بسیار پیچیده‌تر است.

نحوه‌ی محاسبه ارزشِ طولِ عمر مشتری (Customer Lifetime Value) 

ارزشِ طول عمر مشتری را می‌توان به دو روش مختلف محاسبه کرد:

برای شرکت Saas 

متوسط درآمد ماهانه به ازای هر مشتری X (تعداد ماه) طول عمر مشتری = ارزش طول عمرِ مشتری ( LTV )

یا 

متوسط درآمد ماهانه به ازای هر مشتری X رویگردانی ماهانه = ارزش طول عمرِ مشتری (LTV)

برای شرکت‌های تجارت الکترونیک 

متوسط زمان حفظ مشتری بر حسب ماه X تعداد تکرار خرید X متوسط ارزش هر سفارش = ارزشِ طول عمرِ مشتری (LTV)

برای برنامه‌های کاربردی موبایل 

در اینجا هنگام محاسبه این شاخص، توجه داشته باشید که اضافه کردن ارزش ارجاع اختیاری است.

ارزش ارجاع + ( رویگردانی ماهانه/ ۱ ) X متوسط درآمد به ازای هر کاربر = ارزش طولِ عمر مشتری ( LTV )

برای محاسبه دقیق ارزشِ طول عمر مشتری از یکی از فرمول‌های زیر که شاخص حاشیه سود ناخالص در آن گنجانده شده است استفاده کنید:

حاشیه سود ناخالص X ( رویگردانی ماهانه/ ۱ ) X متوسط درآمد مکرر ماهانه (MRR) به ازای هر اکانت = ارزشِ طول عمر مشتری ( LTV )

یا

حاشیه سود ناخالص X ( رویگردانی سالانه/ ۱ ) X متوسط درآمد مکرر سالانه به ازای هر اکانت = ارزشِ طول عمر مشتری ( LTV )

یا 

حاشیه سود ناخالص X متوسط زمان حفظ مشتری بر حسب ماه X تعداد تکرار خرید X متوسط ارزش هر سفارش = ارزشِ طول عمر مشتری (LTV)

مزایا

ارزشِ طول عمر مشتری به شما در تصمیم گیری‌های مهم تجاری در مورد فروش، بازاریابی، توسعه محصول و پشتیبانی مشتری کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید با کمک این شاخص، مقدار درآمدی که هر مشتری جدید به شرکت وارد می‌کند را بررسی کنید.

معایب

ارزش طولِ عمر مشتری شاخصی مفید برای برنامه‌ریزی رشد آینده کسب‌وکارهاست، اما مشکل اصلی این شاخص داشتن نوسان است. برای کسب‌و‌کارهایی که مشتریان کمی دارند، ارزش تخمین زده شده احتمالا ماه به ماه به دلیل اندازه کم نمونه تغییر خواهد کرد. بالا رفتن نرخ رویگردانی مشتری و یا اضافه کردن ویژگی جدید به محصول نیز ممکن است بر ارزش طول عمر مشتریان تاثیر بگذارد.

شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها

اگر قصد دارید از شاخص ارزش طولِ عمر مشتری در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخص‌هایی مانند شاخص‌های زیر را برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط