بازدیدکنندههای یکتایی وجود دارند که در یک دورهی زمانی در وبسایت شما یک نشست داشتهاند و این بازدیدها میتواند از هر کانالی ( گوگل، ترافیک ارجاعی، شبکههای اجتماعی و..) بوده باشد. شاخص بازدیدکنندگان بازگشتی، بازدیدها را بر اساس تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان به سایت بر میگردند، به این صورت دستهبندی میکند:
- ۲ تا ۳ بازدید
- ۴ تا ۹ بازدید
- بیشتر از ۱۰ بازدید
مثال تصویری
در شکل زیر میتوانید چند نمونه از چگونگی نمایش بازدیدکنندگان بازگشتی را در داشبورد بازاریابی مشاهده کنید.

شاخص بازدیدکنندگان بازگشتی، یکی از شاخصهای مخفی و مهم برای ارزیابی رضایت و وفاداری مشتری است. شما با ارزیابی این شاخص میتوانید، استراتژیهای تولید محتوا خود را ارزیابی کنید و ببینید که آیا محتواهای شما روی مخاطب تاثیر میگذارد یا خیر. این شاخص به بازاریابان دیجیتال این امکان را میدهد که ببینند تا چه اندازه در جذب و برگرداندن مخاطبانشان موفق بودهاند.
توجه داشته باشید که باید این شاخص را در کنار دیگر شاخصهای بازاریابی دیجیتال مانند میانگین زمان سپری شده در صفحه و بازدید از صفحات به ازای هر نشست ارزیابی کنید تا بتوانید به درکی درست از وضعیت بازدیدکنندگان بازگشتی وبسایت خودتان برسید.
بازدیدکنندههایی که ۲ الی ۳ بار از وبسایت شما بازدید میکنند ضرورتا غیر وفادار و یا ناراضی نیستند. برای ارزیابی این موضوع باید دادهها را بر اساس ماهیت کسبوکارتان تفسیر کنید. به عنوان مثال آیا محصول شما لوکس هست و یا جزو کالاهای پر مصرف تلقی میشود. همچنین شما نمیتوانید این شاخص را با مقایسه این ماه نسبت به ماه گذشته، شاخصی برای تعیین میزان وفاداری مشتریان خود در نظر بگیرید چرا که شاخص بازدیدکنندگان بازگشتی یک شاخص میانی و نسبی است. اما مهمترین چالش ارزیابی این شاخص این است که اگر بازدیدکننده اجازه ذخیره کوکی را به گوگل ندهد و یا کوکیهای خود را حذف کند و یا از یک دستگاه با مرورگر متفاوت استفاده کند، گوگل او را جزو بازدیدکنندههای بازگشتی در نظر نمیگیرد.
شاخصهای مرتبط با استارتاپها و KPI ها
اگر قصد دارید از شاخص بازدیدکنندگان بازگشتی در داشبورد خود استفاده کنید. بهتر است شاخصهایی مانند شاخصهای زیر را نیز برای افزودن به داشبورد خود بررسی کنید. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی این شاخصها پرداختهایم.
میانگین زمان سپریشده در صفحه
نرخ پرش
بازدید از صفحات به ازای هر نشست
۱. میانگین زمان سپریشده در هر صفحه ( Average Time on Page )
به متوسط زمانی که بازدیدکنندگان وبسایت شما در یک صفحه خاص صرف میکنند، شاخص میانگین زمان سپریشده در هر صفحه میگویند.
نحوهی محاسبه میانگین زمان سپریشده در هر صفحه ( Average Time on Page ) :
تعداد کل بازدیدکنندگان صفحه / (کل زمان سپریشده توسط بازدیدکننده A در صفحه + کل زمان سپریشده توسط بازدیدکننده B در صفحه + … + کل زمان سپریشده توسط بازدیدکننده N در صفحه) = متوسط زمان سپریشده در هر صفحه
در زیر چند نمونه از چگونگی نمایش میانگین زمان سپریشده در هر صفحه را در داشبورد بازاریابی مشاهده کنید.
آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که کاربران برای خواندن محتواهای شما چقدر زمان صرف میکنند یا بازدیدکنندگان وبسایت شما، واقعا محتوای شما را می خوانند یا خیر؟ شما با ارزیابی این شاخص میتوانید به این موضوع پی ببرید. به عنوان مثال: اگر میانگین زمان سپریشده در یک صفحه از وبسایت شما که حاوی پست وبلاگ طولانی باشد تنها ۱۰ ثانیه باشد، قاعدتا اغلب بازدیدکنندگان محتوای آن صفحه را نخواندهاند مگر اینکه بازدیدکنندگان وبسایت شما خوانندگانی سرعتی باشند. پس این شاخص به شما کمک میکند تا بفهمید کدام صفحه از وبسایت شما نیاز به بازنگری داد و باید تغییراتی را روی آن اعمال کنید.
ارزیابی این شاخص برای طراحی صفحه فرود مناسب نیز بسیار موثر است. به عنوان مثال: فرض کنید شما میخواهید وبسایت خود را دوباره طراحی کنید و نیاز دارید از جذاب بودن صفحه اصلی بازطراحیشده اطمینان حاصل کنید. برای همین تصمیم میگیرید که تست A/B را در دو نسخه از همان صفحه اجرا کنید. بدینصورت که نیمی از بازدیدکنندگان شما یک نسخه را مشاهده کنند و نیم دیگر، نسخه B را مشاهده کنند. شما با ردیابی این موضوع که بازدیدکنندگان در کدام یک از این دو صفحه وقت بیشتری را گذراندهاند، میتوانید نسخه بهینه را پیدا کنید.
۲. نرخ پرش ( Bounce Rate )
نرخ پرش یا نرخ خروج آنی از وبسایت، نشاندهنده تعداد کاربرانی است که بعد از ورود به وبسایتتان، بدون هیچگونه تعاملی ( بازدید از صفحات دیگر وبسایت ) آن را ترک کردهاند. به عنوان مثال فرض کنید فروشندهای در مغازه کار میکند، وقتی یک مشتری از در وارد میشود، کمی ویترین و کالاها را نگاه میکند و بدون هرگونه تعاملی با فروشنده از مغازه خارج میشود، عملاً پرش اتفاق افتاده است .
نحوه محاسبه نرخ پرش
X ۱۰۰ ( کل بازدیدکنندگان سایت / کاربرانی که سایت را تنها بعد از بازدید یک صفحه ترک میکنند ) = نرخ پرش
فرض کنید وبسایت شما ۱۰۰۰ بازدید یکتا روزانه دارد و نرخ پرش وبسایت شما ۶۰ درصد است. این بدان معناست که ۶۰۰ نفر از افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند بدون هیچگونه تعاملی از وبسایت شما خارج میشوند یا به عبارت دیگر از صفحات دیگر وبسایت شما بازدید نمیکنند. شما میتوانید این شاخص را با گوگل آنالیتیکس پایش کنید.
اندازهگیری این شاخص در وبسایت میتواند مفید بودن محتوا و طراحی جذاب وبسایت برای کاربر را به شما نشان دهد. فرض کنید، صفحه مرکز پشتیبانی یا صفحه کمک شما نرخ خروج بالایی داشته باشد، این موضوع نشاندهنده مفید نبودن محتوا یا کاربر پسند نبودن صفحه مرکز پشتیبانی است. برای غلبه بر این موضوع، کافیست محتوای صفحه مذکور را بهبود ببخشید و سعی کنید با طراحی جدید، رابط کاربری بهتری برای کاربران خود فراهم کنید.
نرخ پرش فقط یک شاخص است، هر شاخصی همیشه و همه جا مفید نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که هر شاخصی همانطور که میتواند مفید باشد، میتواند گمراهکننده هم باشد. اینکه آیا این نرخ برای سایت شما مهم است و اینکه کدام تعریف نرخ (Bounce) برای شما میتواند مفید باشد، بستگی به استراتژی محتوای شما دارد. بنابراین مراقب باشید که گرفتار بازیهای بیهوده و بهینهسازی یک شاخص نامربوط نشوید.
۳. بازدید از صفحات به ازای هر نشست ( Pageviews per Session )
این شاخص نشاندهنده تعداد بازدید از صفحات شما در طول یک نشست ( Session ) میباشد. برای بسیاری از وبسایتها، هدف حفظ بازدیدکننده و علاقهمند کردن او برای بازدید از صفحات دیگر وبسایت است. بالا بودن نرخ بازدید از صفحات به ازای هر نشست، اغلب نشاندهنده تعامل و درگیری مخاطب با وبسایت و موثر بودن محتوای سایت برای حفظ بازدیدکننده میباشد. این شاخص میتواند به صفحات مختلف شما کمک کند. به عنوان مثال: در صفحات کمک و پشتیبانی میتوانید بفهمید که کاربرانتان چقدر آسان میتوانند اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.
نحوه محاسبه بازدید از صفحات به ازای هر نشست
تعداد کل نشستهای کاربر / تعداد صفحات بازدید شده = بازدید از صفحات به ازای هر نشست
برای محاسبه این شاخص کافیست تعداد صفحاتی که کاربر از آن بازدید کرده را بر تعداد کل نشستهای کاربر تقسیم کنید.
شما به کمک این شاخص میتوانید ، همواره کارآمدی صفحات مختلف وبسایت خود را ارزیابی کنید. اگر بازدیدکنندگان شما در یک نشست از چندین صفحه بازدید کنند، ممکن است بخواهید مسیر آن ها را بررسی کنید. اگر کاربران از صفحات نامربوط بازدید کنند، این یعنی کاربران شما نمیتوانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند لذا شما میتوانید در مورد افزودن لینکهای مرتبط به تسهیل سفر کاربر خود فکر کنید. همچنین شما با ارزیابی صفحات پر بازدید میتوانید بفهمید که کاربران شما بیشتر به دنبال چه مطالبی هستند.
هر شاخصی اگر به تنهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد قطعا گمراهکننده خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است تعداد بازدید از صفحات مختلف وبسایت شما در نشست بالا باشد ولی مدت زمان بازدید از صفحات پایین و نرخ خروج از آنها بالا باشد که این قاعدتا یعنی وبسایت شما مشکلاتی دارد ولی اگر شما تنها به ارزیابی شاخص بازدیدِ از صفحات به ازای هر نشست ( Page views per Session ) بسنده میکردید باتوجه به تعداد بالای صفحات بازدید شده، شما فکر میکردید که وبسایت خوبی دارید. پس بهتر است این شاخص را با شاخصهایی نظیر، متوسط زمان بازدید هر صفحه و نرخ پرش یا نرخ خروج از وبسایت ارزیابی کنید.