آگاهی برند (Brand Awareness)

شاخص آگاهی برند به شما نشان می‌دهد که مصرف‌کننده به چه میزان از برند و محصولات مرتبط شما آگاهی دارد. ایجاد آگاهی از برند، یکی از گام‌های کلیدی در ترویج و بازاریابی یک محصول است. آگاهی از برند در هنگام راه‌اندازی محصولات و خدمات جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه شرکت با استفاده از این شاخص می‌تواند، محصولات و خدمات ارائه‌شده را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند.

مثال تصویری

در زیر یک نمونه از چگونگی بصری‌سازی آگاهی برند در داشبورد ارائه شده است.

شاخص آگاهی برند

آگاهی از برند از جمله مواردی است که برای هر کسب‌وکاری حائز اهمیت است، چرا که هرچه‌قدر برندی شناخته‌شده‌تر باشد، طبعاً میزان فروش بیشتری هم خواهد داشت. به عنوان مثال صنعت نوشیدنی را در نظر بگیرید. محصولات این صنعت معمولا مشابه یکدیگر می‌باشند ولی شرکت‌هایی نظیر پپسی و کوکاکولا از برند خود برای نشان دادن محصولات و افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. در طی این سال‌ها ، این شرکت‌ها استراتژی‌هایی را برای افزایش این شاخص در میان مصرف‌کنندگان خود به کار گرفته‌اند تا علاوه بر افزایش فروش محصولات، مانع دستیابی رقبا به سهم بازار بیشتر شوند.

پس اگر به دنبال آن هستید که مشخص کنید بازار هدفتان چه دیدی نسبت به برند شما در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو دارند، حتما از شاخص آگاهی از برند به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) برای فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده نمایید.

از جمله مشکلات این شاخص این است که قصد خرید را نشان نمی‌دهد زیرا آگاهی ارتباط مستقیمی با خرید ندارد. بنابراین مهم است که این معیار بازاریابی را همراه با معیارهای کلیدی رشد دنبال کنید تا بتوانید تصویر کاملتری از تلاش‌های بازاریابی خود را مشاهده کنید.

شاخص‌های مرتبط با استارتاپ‌ها و KPI ها

اگر شما در حال افزودن شاخص آگاهی برند به داشبورد مدیریتی خود هستید ممکن است علاقه‌مند به افزودن شاخص‌های زیر نیز باشید:

یادآوری برند (Brand Recall)

معیار یادآوری برند در حوزه بازاریابی نشان‌دهنده درصد افرادی است که می‌توانند نام تجاری یا برند شما را به یاد آورند. معمولا این شاخص با ارسال یک نظرسنجی و اندازه‌گیری نتایج پاسخ‌دهندگان محاسبه می‌شود. این متریک معمولا به دو نوع با کمک و بدون کمک تقسیم می‌شود.

یادآوری نام تجاری با کمک، که به عنوان آگاهی از برند ( Brand Awareness ) نیز شناخته می‌شود، به قابلیت شناسایی نام تجاری از میان نام‌های تجاری رقیب اشاره دارد. اما یادآوری نام تجاری بدون کمک، یک دسته‌بندی برای محصولات یا خدمات ارائه می‌کند و مصرف‌کننده برای هر دسته هر نام تجاری را که به یاد می‌آورد را ذکر می‌کند.

شیوه محاسبه یادآوری برند

X 100 ( تعداد پاسخ‌دهندگان / تعداد پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه که به درستی نام تجاری را به یاد آوردند ) = یادآوری نام تجاری

برای محاسبه یادآوری نام تجاری، باید تعداد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی که برند را به خاطر آوردند را تقسیم بر تعداد کل پاسخ‌دهندگان نظرسنجی کرد و سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید تا آن را به شکل درصدی تبدیل کنید.

مثال تصویری

در زیر چند نمونه از چگونگی بصری‌سازی یادآوری نام تجاری در داشبورد ارائه شده است.

شاخص یادآوری برند

 

یادآوری برند یا نام تجاری یک شاخص مفید برای تعیین اثربخشی تلاش‌های انجام شده در حوزه آگاهی از برند ( Brand Awareness ) است. این شاخص بهترین متریک سنجش آگاهی پیش از خرید است.

از جمله مشکلات این شاخص این است که قصد خرید را نشان نمی‌دهد زیرا آگاهی ارتباط مستقیمی با خرید ندارد. بنابراین مهم است که این معیار بازاریابی را همراه با معیارهای کلیدی رشد دنبال کنید تا بتوانید تصویر کاملتری از تلاش‌های بازاریابی خود را مشاهده کنید.

برای شاخص یادآوری نام تجاری توجه به چند نکته ضروری است. اول از همه توجه داشته باشید که برای سنجش این شاخص از رقبایی که با شما در یک سطح هستند استفاده کنید. مثلا برای یادآوری نام تجاری با کمک، خود را با کوکاکولا مقایسه نکنید. همچنین دقت داشته باشید که از این شاخص به عنوان شاخص اصلی رشد استفاده نکنید و به عنوان شاخصی برای تاثیرات اقدامات آگاهی از برند استفاده کنید. توجه کنید که اگر این شاخص در وضعیت خوبی قرار دارد می‌توانید از سرمایه‌گذاری خود در حوزه آگاهی از برند کم کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط