بوم اعتبارسنجی یا VALIDATION CANVAS به شما اجازه میدهد ایده خود را بیازمایید و پیشرفت حاصل از آن را در نظر بگیرید. گاهی جواب مثبت میگیرید و گاهی منفی. در طول کار مجبورید چیزهایی بیفزایید و تغییراتی بدهید و دوباره آزمایش کنید. این ابزار کمکتان میکند پیشرفتتان را در طول زمان بسنجید.
بوم اعتبارسنجی شامل ۷ بخش است که با پرریسکترین ایده شما آغاز شده و پس از آن با در نظر گرفتن نیاز مشتریان به ساختن نمونههای اولیه برای اعتبارسنجی میپردازد. پس از آن با بخش شیوه، معیار حداقل موفقیت و ثبت نتایج، در طول زمان شما میتوانید روند پیشرفت پروژه را بررسی کنید و در صورت نیاز، رویکرد خود را برای نتایج بهتر تغییر دهید.
انجام یک آزمایش تقریباً هرگز برای دانستن اینکه حق با شما است، کافی نیست. برخی از استارتآپها قبل از اینکه محصول مناسب بازار را پیدا کنند، تلاشهای زیادی را انجام میدهند و محورهای زیادی ایجاد میکنند. در هر مورد، کاملاً ضروری است که قبل از حرکت بدانید کجا بودهاید. اگر یک مسیر را بارها تکرار کنیم در واقع اتلاف وقت و منابع خواهد بود که منتظر بمانیم تا نتایج به طور جادویی تغییر کند. نگاه کردن به گذشته به شما کمک میکند تا انتخابهایی را که قبلاً انجام دادهاید درک کنید و از ظاهر شدن مجدد مفروضات باطل در مراحل بعدی جلوگیری کنید.
هدف از فرآیند اعتبارسنجی این است که تا حد امکان و با بیشترین سرعت ممکن یاد بگیرید. شما میخواهید تا جایی که میتوانید زمان و تلاش کمتری را در این فرآیند صرف کنید، در حالی که ما نتیجه را به حداکثر میرسانیم. با در نظر گرفتن این موضوع، باید آزمایشها را به صورت مکرر اجرا کنید. تابلوی اعتبارسنجی، سیستم عصبی مرکزی این فرآیند است.
با ارزش پیشنهادی که در این لحظه دارید شروع کنید. این “بهترین حدس” فعلی شما در رابطه با اینکه مشتری شما کیست، چه مشکلی را برای آنها حل میکنید، و راهحل شما برای آن مشکل چیست. نیازی نیست این را بیش از حد پیچیده کنید. از کوچک شروع کنید، با سادهترین راهحلی که میتوانید آزمایش کنید. با گذشت زمان، محورها بهترین حدس را تغییر خواهند داد.
بهترین حدس فعلی شما بر اساس فرضیات است. پرخطرترین را پیدا کنید: آن چیزی که اگر اشتباه باشد، بهترین حدس شما را کاملاً رد میکند. راهی را برای آزمایش این فرض انتخاب کنید و حداقل معیارهای موفقیت را تعریف کنید. این موارد را به گزارش آزمایش وصل کنید و آزمایش را اجرا کنید.
نمای کلی بوم اعتبارسنجی
-
مخاطرهآمیزترین فرض فعلی شما برای تست با آزمایش چیست؟
-
مشتری ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید. آن را به قطعات تقسیم کنید: ۱. مشتری شما، ۲. نیاز مشتری که شما برای آن مشتری حل می کنید، و ۳. راهحلی که شما فرض میکنید آن مشکل را حل میکند.
-
اعتبار روشی را که میخواهید با آن آزمایش کنید، شرح دهید. چه نوع آزمایشی است؟ حداقل معیارهای موفقیت چیست؟
-
نتایج را پیگیری کنید که آیا آزمایش شما این فرض را تأیید یا باطل کرده است و یافتههای شما چه بوده است. آیا شما چرخشی داشتهاید؟ یا استقامت؟ با گذشت زمان، میتوانید ببینید که پیشرفت شما چقدر بوده است.