بوم سفر مشتری

Customer Journey Canvas

«تفکر طراحی خدمات» یک اصطلاح جدید است که در بین کسب‌وکارها رایج است (یا در حال حاضر در حال گسترش است). این نام کاملاً توضیحی است که اساساً به فرآیند طوفان فکری و طراحی خدمات اشاره دارد. بوم سفر مشتری الگویی برای تسهیل این فرآیند است. نکته مهم در مورد تفکر طراحی خدمات این است که می‌تواند به کسب‌و‌کار کمک کند تا با ارائه خدمات ارزش افزوده که رضایت مشتری را افزایش می‌دهد و وفاداری به برند را توسعه می‌دهد، از رقبای خود متمایز شود.

به عنوان یک مصرف‌کننده، ممکن است با دو فروشنده مواجه شده باشید که یک محصول را با قیمت یکسان می‌فروشند. چه چیزی باعث می‌شود یک مغازه را انتخاب کنید و ترجیح دهید؟ پاسخ احتمالاً در خدمات مختلف ارائه شده نهفته است! به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات، بوم سفر مشتری ابزار مفیدی است که می‌خواهید یک مرور کلی از فرآیندهای خدمات خود داشته باشید و ایده‌هایی برای اصلاح آنها ایجاد کنید. تفکر طراحی خدمات سه مرحله از سفر مشتری را در بر می‌گیرد: دوره قبل از خدمات، دوره خدمات و دوره پس از خدمات.

بوم سفر مشتری ابزاری است که به شما کمک می‌کند درباره چگونگی تجربه مشتری از مسئله‌ای که سعی در حل آن دارید کسب بینش کنید، آن را پیگیری کنید و به بحث بگذارید. این مشکل یا فرصت چطور در زندگی آنها بروز کرده است؟ آن را چطور تجربه می‌کنید؟ چطور با شما تعامل می‌کنند؟

نحوه ایجاد بوم سفر مشتری

اهداف روشنی را برای نقشه تعیین کنید. پرسونای خود و اهداف آنها را مشخص کنید. شخصیت‌های مشتری هدف خود را برجسته کنید. تمام نقاط تماس را فهرست کنید. عناصری را که می‌خواهید نقشه شما نشان دهد، شناسایی کنید. منابعی که در اختیار دارید و منابعی که نیاز دارید را مشخص کنید.

ترسیم نقشه سفر مشتری

ترسیم نقشه این سفر بینش‌هایی درباره اینکه مشتریان چگونه محصول یا خدماتی را تجربه می‌کنند و همچنین اینکه چطور می‌توان به آنها خدمت‌رسانی کرد یا حتی راضی‌شان کرد را به شما خواهد داد. این مسئله به ویژه زمانی صادق است که این سفر را همراه با مشتریانتان پدید آورید یا اینکه که فرضیاتتان را همراه با مشتری اعتبارسنجی کنید. شرایط موجود چیست؟ مشتریان در سراسر سفر چه احساسی دارند؟ لحظاتی که می‌توان این تجربه را به بهترین نحو ارتقا بخشید کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *