بوم مدل کسبوکار یا Business Model Canvas ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه میدهد مدل کسبوکار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آن را به چالش طلبیده و یا تغییر (چرخش:Pivot) دهید.
بوم مدل کسبوکار ابزاری عالی برای کمک به درک مدل کسبوکار به روشی ساده و ساختاریافته است. استفاده از این بوم به بینشهایی در مورد مشتریانی که به آنها خدمات میدهید، پیشنهادات ارزشی از طریق چه کانالهایی ارائه میشود و شرکت شما چگونه کسب درآمد میکند منجر میشود. شما همچنین میتوانید از بوم مدل کسبوکار برای درک مدل کسبوکار خود یا یک رقیب استفاده کنید! بوم مدل کسبوکار توسط الکساندر اوستروالدر، از Strategyzer ایجاد شده است.
بوم مدل کسبوکار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازندهی مدل کسبوکار را توصیف میکند. این بخشها شامل بخش(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیتهای اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینهها است.
چرا از بوم مدل کسبوکار استفاده میکنیم؟
- برای ترسیم سریع تصویری از آنچه این ایده مستلزم آن است و یک داستان ساده از مدل کسبوکار خود را تجسم و با آن ارتباط برقرار کنید.
- این بوم به ما امکان این را میدهد تا درک درستی از کسبوکار شما داشته باشیم و فرآیند ایجاد ارتباط بین ایده شما و نحوه تبدیل آن به یک تجارت را طی کنیم. از بوم برای کشف مدلهای کسبوکار جدید، چه یک کسبوکار تازهکار یا قدیمی، استفاده کنید.
- به بررسی نوع تصمیمات مشتری برای استفاده از سیستم شما میپردازد.
- این بوم به همه اجازه میدهد تا ایده روشنی از آنچه احتمالاً کسبوکار خواهد بود، داشته باشند.