تیپاکس اولین پست خصوصی کشور؛ گزارش جامع سالیانه سال 1401 خود را منتشر کرد. این شرکت در این گزارش با ارائه آمار و ارقام به رکوردها، فعالیتها و همچنین خدمات پستی خود در سال گذشته اشاره کرده است.
ارسال مرسولات پستی به نقاط مختلف کشور در زمانی کوتاه، همواره یکی از نیازهای مردم بوده است. از طرفی یک شرکت ارائهدهنده خدمات پستی باید سرویسی را ارائه دهد که:
- بتوان با استفاده از آن، بدون دردسر و معطلی، مرسوله را به هر نقطه از کشور، حتی مناطق دورافتاده فرستاد.
- بتوان با استفاده از آن با خیال آسوده بستهای را ارسال کرد و نگرانی بابت خسارتدیدن یا مفقودی کالا نداشت؛ چراکه ارائهدهنده خدمت پستی، سرویس جبران خسارت به مشتریان خود ارائه میدهد.
- بتوان با استفاده از آن بدون مراجعه حضوری به دفاتر پستی، سفارش ارسال بسته را ثبت کرد و در وقت و هزینه صرفهجویی کرد.
- بتوان با استفاده از آن از بین روشهای مختلف ثبت تلفنی، مراجعه حضوری و یا ثبت سفارش آنلاین، با امکان استعلام آنلاین هزینه ارسال مرسوله، بهترین و آسانترین روش را انتخاب کرد.
تمامی این موارد کمترین خواسته و نیاز مشتری برای ارسال یک مرسوله پستی است.
امروزه شرکتهای پستی متعددی خدمات ارسال بسته ارائه میدهند؛ اما در این میان تنها برخی از آنها دارای تمامی خدمات بالا هستند.
تیپاکس، اولین پست خصوصی کشور، بیشتر از 63 سال است که خدمات ارسال بسته به مشتریان ارائه میدهد و همواره تلاش کرده تا بهروزترین خدمات پستی دنیا را در اختیار آنها قرار دهد.
خدمترسانی به بیش از 9 میلیون مشتری توسط تیپاکس در سال 1401
تیپاکس با ارائه سرویسهای متنوعی همچون سرویس اکسپرس بینشهری برای ارسال کالا به سراسر کشور، سرویس اکسپرس ویژه بینشهری (روز آتی) برای ارسال کالا در مدت 1 روز کاری به سراسر کشور، سرویس درونشهری یکروزه (روز آتی) برای ارسال بسته داخل یک شهر در مدت 1 روز کاری و سرویس تیبار برای ارسال کالاهای بزرگ و حجیم بیشتر از 50 کیلو، یکی از ارائهدهندگان بزرگ خدمات ارسال بسته بهشمار میرود.
خدمترسانی به 7,925,150 گیرنده در سال 1401
انتقال سریع بستهها از طریق مسیرهای زمینی و هوایی، در کنار ارائه خدمات پلاکبهپلاک، از ویژگیهای سرویس اکسپرس بینشهری است که صرفهجویی در زمان و هزینه را برای فرستنده و گیرنده بههمراه دارد. خدمترسانی به 7,925,150 گیرنده در سال 1401، که از سرویس اکسپرس بینشهری استفاده کردهاند، گواه بر اعتماد مشتریان عزیز به تیپاکس است.
ارسال با تیپاکس فقط در 24 ساعت کاری
همچنین، تیپاکس بـا ارائه سرویس اکسپرس ویژه بینشهری (روز آتی) تلاش کرد تا بدون درنظرگرفتن مسافت، بستههای ارزشمند مشتریان را در روز بعد از جمعآوری و در مدت 24 ساعت کاری بـه مقصد برساند و از آسیبدیدن بستهها در طول مسیر طولانی سفر بسته جلوگیری کند. این سرویس در سال 1401 در تهران، جزیره قشم، جزیره کیش، مشهد، عسلویه، چابهار، زاهدان، بندرعباس، کرمان و بوشهر خدمترسان مشتریان بود و موفق به جمعآوری 80,850 بسته شد.
پراکندگی نمایندگیهای تیپاکس در 570 شهر کشور
یکی دیگر از خدمات تیپاکس، سرویس ارسال بسته درونشهری است که خدمت انتقال بسته را از مبدا به مقصد، درون یک شهر و بهصورت پلاکبهپلاک ارائه میدهد. در این سرویس بستهها روز بعد از جمعآوری در مقصد توزیع میشوند. این سرویس در سال 1401 در 570 شهر دارای نمایندگی تیپاکس فعـال بـود و موفق به جمعآوری 5800 بسته در روز شد.
جمعآوری 2,867 بسته حجیم و سنگین با سرویس تیبار تیپاکس
جالب است بدانید که تیپاکس برای ارسال کالاهای سنگین و حجیم سرویسی ویژه درنظر گرفته است. درهمینراستا سرویس تیبار با ارائه خدمت جابهجایی کالاهای حجیم و سنگین بیشتر از 50 کیلوگرم، موفق به جمعآوری 2,867 بسته در روز در سال 1401 شد. با مروری کوتاه بر فعالیت 4 سرویس پایه شرکت تیپاکس در سال 1401، بهسادگی متوجه خواهیم شد که تنوع خدمات ارسال از لحاظ قیمت و زمان، تنوع در روش ثبت سفارش، همچنین امکان استفاده از سرویس ارسال پلاکبهپلاک و گستردگی نمایندگیها حتی در دورترین نقاط کشور، وجه تمایز این شرکت 63 ساله با سایر رقبای خود و درنهایت دلیل انتخاب این شرکت از سوی مشتریان آن است.
گزارش سالیانه سال 1401 تیپاکس
امسال نیز تیپاکس به رسم چندسال گذشته، اقدام به انتشار گزارش جامع فعالیتهای سال گذشته خود کرده است. در این گزارش جامع، میتوانید با تمامی خدمات این شرکت آشنا شده و آماری از فروش و مشتریان تیپاکس را مطالعه کنید.
این گزارش نشان میدهد تیپاکس در سال ۱۴۰۱ در مرحلهای بوده که تمرکز اصلیاش روی «رشد شبکه»، «افزایش ظرفیت» و «بهبود زیرساخت» قرار داشته؛ یعنی قبل از جهش جدی سال بعد، تیپاکس مشغول ساختن موتور رشدش بوده است. در آمارها مشخص است که تعداد فرستندهها و بستهها نسبت به سال قبل افزایش داشته و در کنار آن توسعه نمایندگیها، مسیرهای حمل و افزایش ناوگان اتفاق افتاده است.
نکته مهمتر این است که در سال ۱۴۰۱ سرویسهای جدید لجستیکی و خدمات تکمیلی (از جمله COD، بستهبندی، بیمه و سرویسهای دیجیتال) شروع به رشد کردند و همین سرویسها در سال ۱۴۰۲ تبدیل به موتور درآمدی و ارزشافزوده اصلی شرکت شدند؛ یعنی ۱۴۰۱ سال شکلگیری DNA جدید تیپاکس است.
در نهایت، گزارش تصویری از «لحظه گذار» تیپاکس از مدل سنتی ارسال بسته به یک شبکه لجستیک دیجیتال ارائه میدهد؛ شبکهای که در ۱۴۰۱ هنوز در حال تثبیت بود اما مسیر خود را به سمت تجارت الکترونیک بهوضوح انتخاب کرده بود.
ده آمار مهم
۱) بیش از ۸ میلیون گیرنده فعال
۲) حدود ۲ میلیون فرستنده
۳) میانگین ارزش بسته حدود ۱۵ میلیون ریال
۴) رشد دو رقمی تعداد بستههای سالانه
۵) توسعه سرویس COD با رشد قابلتوجه
۶) افزایش نمایندگیها به حدود هزار نقطه
۷) توسعه پوشش جغرافیایی به حدود ۴۵۰ شهر
۸) رشد سرویسهای بستهبندی و بیمه
۹) سهم بالای بستههای بینشهری
۱۰) افزایش نرخ استفاده از اپ و پنل دیجیتال مشتریان
این گزارش به درد چه کسانی میخورد؟
-
مدیران لجستیک
-
مدیران فروشگاههای اینترنتی
-
استارتاپهای تجارت الکترونیک
-
مدیران مارکتپلیسها
-
تحلیلگران و سرمایهگذاران
-
فعالان حملونقل و شبکه توزیع
-
مدیران مراکز خرید آنلاین
ده سؤال پرتکرار + پاسخ
۱) آیا تیپاکس در ۱۴۰۱ هنوز سنتی بود؟
بله، اما نشانههای تغییر استراتژیک بهوضوح آغاز شده بود.
۲) چرا خدمات تکمیلی رشد کردند؟
چون بازار نیاز داشت تجربه ارسال را «کامل» کند، نه فقط بسته حمل شود.
۳) آیا رشد ۱۴۰۲ نتیجه زیرساخت ۱۴۰۱ است؟
کاملاً. سال ۱۴۰۱ بستر رشد سال بعد بوده است.
۴) COD چرا از همین سال مهم شد؟
چون اقتصاد آنلاین ایران بیشتر سمت پرداخت در مقصد حرکت کرد.
۵) رشد اپ و پنل چه معنی دارد؟
مشتریان در حال حرکت به سمت دیجیتالسازی فرآیندها بودند.
۶) توسعه نمایندگی مهمتر بود یا توسعه فناوری؟
هر دو، ولی در ۱۴۰۱ زیرساخت فیزیکی نقش جدیتری داشت.
۷) آیا مسیرهای بینشهری سهم بیشتری داشتند؟
بله، چون تمرکز بازار و جریان پستی روی شهرهای بزرگ بود.
۸) بیمه و بستهبندی چرا اهمیت پیدا کرد؟
چون فروشگاهها دنبال کاهش برگشت و افزایش اعتماد بودند.
۹) ارزش متوسط بسته چه معنایی دارد؟
نشان میدهد بخش بزرگی از مشتریان، خریدهای با مبلغ بالاتر انجام دادهاند.
۱۰) چشمانداز سال بعد از ۱۴۰۱ چه بود؟
حرکت سریع به سمت لجستیک دیجیتال و خدمات یکپارچه برای تجارت الکترونیک.