دسته‌بندی‌ گزارش‌ها:

مشاوره و مدیریت
لوازم آرایشی
لجستیک
گردشگری
کتابخوان
کاریابی

گزارش برندها:

همراه مکانیک
همراه اول
نجوا
مدیااد
مایکت
لندو

گزارش 1402 سئو تریبون

 

 این گزارش دقیقا درباره چیست؟

گزارش سئو سال ۱۴۰۲ تریبون سومین نسخه‌ی جامع از بررسی وضعیت اکوسیستم متخصصان سئو (SEO) در ایران است. این گزارش بر پایه‌ی داده‌های جمع‌آوری شده از بیش از ۸۰۰ نفر از فعالان حوزه سئو تدوین شده و به تحلیل دموگرافیک متخصصان، میزان درآمد، عنوان‌های شغلی، روش جذب پروژه، چالش‌های همکاری با کارفرمایان، تغییرات الگوریتم‌های گوگل، اثرات هوش مصنوعی بر سئو، و آینده‌ی این صنعت در ایران می‌پردازد. همچنین وضعیت بازار پروژه‌های فریلنسری، بودجه‌بندی سئو توسط کارفرمایان و شرکت‌ها، و میزان تمایل متخصصان به ادامه فعالیت یا مهاجرت نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.


مخاطب اصلی این گزارش چه کسانی هستند و این گزارش به درد چه افرادی می‌خورد؟

مخاطبان اصلی این گزارش عبارتند از:

  • متخصصان سئو (فریلنسر، مشاور یا شاغل در شرکت‌ها و آژانس‌ها)
  • مدیران مارکتینگ و مدیران دیجیتال شرکت‌ها
  • کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین
  • آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ
  • پژوهشگران بازار کار دیجیتال و اکوسیستم فناوری
  • افراد علاقه‌مند به ورود یا پیشرفت در حوزه سئو
  • پلتفرم‌های جذب پروژه یا آموزش سئو

کاربرد اصلی:
این گزارش به متخصصان کمک می‌کند وضعیت بازار کار، فرصت‌های درآمدی و مسیر رشد در سئو را بهتر بشناسند. به کارفرمایان دید بهتری نسبت به چالش‌ها، انتظارات منطقی و بودجه‌بندی پروژه‌های سئو می‌دهد. همچنین برای سیاستگذاری آموزشی و بازارکار دیجیتال بسیار ارزشمند است.


30 چه نتیجه‌گیری‌ که می‌توان از این گزارش کرد:

  1. مشارکت در نظرسنجی نسبت به سال قبل ۳۰٪ افزایش یافته است.
  2. ۴۰٪ از متخصصان سئو بیش از ۲۰ میلیون تومان درآمد ماهانه دارند.
  3. تنها ۲۶٪ از فعالان سئو را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
  4. عمده متخصصان سئو در بازه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال قرار دارند.
  5. ۴۲٪ متخصصان سئو در تیم‌های داخلی شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.
  6. ۴۵٪ از سئوکاران ساکن تهران هستند.
  7. فریلنسری (مشاور بودن) الگوی محبوب در کلان‌شهرهاست.
  8. جوانان زیر ۲۰ سال بیشتر در تهران و شهرهای کوچک فعال‌اند.
  9. ۳۷٪ از افراد زیر ۲۰ سال، روی سایت‌های خود کار می‌کنند.
  10. تمایل به فریلنسری و کار بر روی سایت شخصی بعد از ۴۰ سالگی افزایش می‌یابد.
  11. اختلاف درآمدی بین خانم‌ها و آقایان در سطح مدیر سئو همچنان وجود دارد.
  12. درآوردن بیشتر در حوزه سئو نیازمند داشتن سه شغل همزمان است.
  13. درآمد متخصصان دارای ۳ شغل، حدود ۲۶ میلیون تومان در ماه است.
  14. درآمد متخصصان سئو با افزایش سابقه کار به صورت مستقیم رشد می‌کند.
  15. مدیران و استراتژیست‌های سئو بالاترین درآمد را دارند.
  16. سئوکاران شهرهای کوچک نسبت به کلان‌شهرها درآمد بیشتری دارند.
  17. رشد درآمد در شهرهای کوچک در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷۰٪ بوده است.
  18. افراد شاغل در آژانس‌های سئو بیشترین متوسط درآمد ماهانه را دارند.
  19. داشتن تعداد پروژه بیشتر باعث کاهش ارزش ریالی هر پروژه می‌شود.
  20. تعداد پروژه‌های تحت مدیریت با افزایش سابقه کار افزایش می‌یابد.
  21. فریلنسرها بیشتر پروژه‌های خود را از طریق معرفی دوستان و شبکه‌سازی می‌گیرند.
  22. بزرگترین انتظار کارفرمایان از پروژه‌های سئو «افزایش فروش» است.
  23. چالش اصلی متخصصان سئو با کارفرمایان، نداشتن صبر کافی است.
  24. تغییرات الگوریتم‌های گوگل از دیدگاه نیمی از متخصصان تاثیر مثبتی داشته است.
  25. تولید محتوای باکیفیت مهم‌ترین عامل موفقیت سئو در سال ۱۴۰۲ شناخته شده.
  26. تهدید اصلی آینده سئو، تغییر رفتار کاربران به واسطه پیشرفت هوش مصنوعی است.
  27. ۲۹٪ از متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲ قصد مهاجرت داشته‌اند.
  28. تیم‌های سئو در شرکت‌ها عمدتا کوچک‌اند (بیشتر تیم‌ها زیر ۵ نفر عضو دارند).
  29. معیار موفقیت پروژه‌های سئو بیشتر از همه «بهبود رتبه کلمات کلیدی» است.
  30. نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید (از جمله کار با ابزارهای AI) در سئو به شدت احساس می‌شود.