این گزارش دقیقا درباره چیست؟
این گزارش تحت عنوان «گزارش سالانه عملکرد تبلیغات آنلاین و میزان تقلب تبلیغاتی در ایران» توسط تیم دژینو تهیه شده است. تمرکز اصلی آن روی بررسی دقیق اکوسیستم تبلیغات آنلاین ایران در سال ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳ است. این گزارش با تحلیل دادههای واقعی از هزاران کمپین تبلیغاتی، میزان تقلبهای موجود (مثل کلیک فیک، سشنهای تقلبی و…) را اندازهگیری کرده و عملکرد کانالها، مدیومها، پلتفرمها، دستگاهها، لوکیشنها و زمانبندیهای مختلف را بررسی کرده است. همچنین معیارهای کیفیتی مانند «سشن با کیفیت بالا» (HQ Session) و «سشنهای درگیر» (Engaged Sessions) در تبلیغات سنجیده شدهاند.
مخاطب اصلی گزارش چه کسانی هستند و این گزارش به درد چه افرادی میخورد؟
مخاطبان اصلی این گزارش:
- مدیران مارکتینگ دیجیتال
- مدیران برندها و صاحبان کسبوکارهای آنلاین
- آژانسهای تبلیغاتی
- متخصصان تبلیغات دیجیتال
- تحلیلگران داده حوزه مارکتینگ
- استارتاپهای فعال در حوزه تبلیغات یا Ad-Tech
- سرمایهگذاران علاقهمند به بازار تبلیغات دیجیتال
کاربرد اصلی: این گزارش به افرادی که بودجه تبلیغات آنلاین دارند یا قصد دارند کمپین اجرا کنند کمک میکند با شناخت دقیقتر کانالهای سالمتر و کانالهای پرریسک، تصمیمات بهینهتری برای هزینهکرد تبلیغاتی خود بگیرند و جلوی اتلاف بودجه را بگیرند.
30 نتیجهگیری که میتوان از این گزارش کرد:
- حدود ۲۶٪ از سشنهای تبلیغات آنلاین ایران در سال گذشته مشکوک به تقلب بودهاند.
- بیش از ۹۰٪ از کلیکهای تبلیغاتی روی موبایل اتفاق افتاده است.
- بالاترین نرخ سشنهای تقلبی مربوط به پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بوده است.
- بیشترین نرخ تقلب در روزهای یکشنبه و پنجشنبه اتفاق افتاده.
- بازه زمانی ۱۲ ظهر تا ۸ شب بیشترین سشنهای تقلبی را داشته است.
- ادنتورکهای داخلی نسبت به گوگل ادز نرخ بالاتری از سشنهای تقلبی داشتهاند.
- نوع تبلیغات بنری (Banner Ads) بیشترین نسبت سشنهای تقلبی را داشته است.
- ۷۴٪ از تقلبهای کشف شده در دنیا مربوط به تیکتاک و یوتیوب بوده است.
- استان تهران بیشترین سهم سشنهای تبلیغاتی را داشته.
- در سطح بینالمللی، آیپیهای آمریکا و انگلستان بیشترین سشنهای تقلبی را به خود اختصاص دادهاند.
- ۲۳٪ از نمایشهای تبلیغاتی ایران روی وبسایتهای ورزشی بودهاند.
- بیشترین فعالیت تبلیغاتی واقعی در ساعت ۸ شب تا ۱۲ شب رخ داده است.
- نرخ کلیک تقلبی در شبها بیشتر از روز بوده است.
- ۳۱٪ از سشنهای تقلبی از مرورگر Firefox Mobile ثبت شده است.
- سیستمعاملهای غیررایج (مثل ChromeOS، FireOS) بالاترین نسبت سشنهای تقلبی را داشتهاند.
- SMS مارکتینگ بالاترین نرخ Engaged Session را در بین کانالهای تبلیغاتی داشته است.
- ریفرالها و ایمیل مارکتینگ نسبت به تبلیغات بنری کیفیت بهتری داشتهاند.
- میانگین Session Duration در موبایل بسیار کمتر از دسکتاپ بوده است.
- تبلیغات در حوزه آموزش و سرگرمی بیشترین نرخ سشنهای تقلبی را داشتهاند.
- کانال لینکدین نسبت به تلگرام و اینستاگرام پرفورمنس بهتری ارائه داده است.
- بیشترین نرخ HQ Session در سرچ ادز گوگل ثبت شده است.
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی، بالاترین نرخ Engaged Session را داشتهاند.
- ۲.۳٪ از کل سشنهای تبلیغاتی بررسی شده در ایران، کیفیت بالایی داشتهاند.
- متوسط زمان سشنهای تبلیغاتی موبایلی ۴۴ ثانیه بوده که نسبت به دسکتاپ کمتر است.
- نرخ تبدیل تبلیغات آنلاین در ایران کمتر از ۳٪ بوده است.
- در ادنتورکهای داخلی تبلیغات در اپلیکیشنهای خبری و تفریحی پرریسکتر بوده است.
- در وبسایتهای مرتبط با موسیقی و خبر بیشترین حجم تقلب مشاهده شده است.
- کمپینهای درون اپلیکیشنی نرخ تقلب مشابه تبلیغات بنری داشتهاند.
- سشنهای تبلیغاتی با مرورگر Huawei بالاترین نرخ تقلب را نسبت به بقیه مرورگرها داشتند.
- استفاده از پلتفرمهای دیتا محور و ابزارهای مقابله با کلیک فیک برای اکوسیستم تبلیغات ایران ضروریتر از گذشته شده است.