به نظر شما پربازدیدترین برندها در شبکههای اجتماعی کدام اند؟ آیا میتوانیم یک الگوی مشترک در بین کسب و کارهای پرتوجه پیدا کنیم؟ آیا میدانستید که:
- ۸۱٪ بازدید برندها اختصاص به برندهای دولتی و خصوصی دارد.
- تنها ۳۵٪ از برندهای لیست صدبرند، به فروش کالا میپردازند.
- لیست صدبرند پربازدید پس از بررسی بیش از ۱۳۰۰ کسب و کار ایرانی!
«۱۰۰ برند پربازدید ایرانی» عنوان گزارش تازه دیتاک است که بهتازگی انتشار آن را بهصورت سریالی آغاز کرده است. در این گزارش، با بررسی میلیونها محتوا در شبکههای اجتماعی به موضوعی مهجور پرداختهایم که کمتر با نگاه جامع و کارشناسی بررسی شده است: حضور و فعالیت برندهای ایرانی در شبکههای اجتماعی. در این پست که همزمان با آغاز انتشار این گزارش منتشر میشود، به چرایی و چگونگی شکلگیری گزارش صد برند پرداختهایم و برخی سؤالات رایج را درباره آن پاسخ دادهایم.
- قسمت اول گزارش «100 برند پربازدید ایرانی» را اینجا بخوانید.
- گزارشهای تکمیلی و تخصصی هر صنعت، که در آنها به بررسی جزئیتر صنایع حاضر در 100 برند خواهیم پرداخت را میتوانید از اینستاگرام دیتاک دنبال کنید.
مشاهده تصویر باکیفیت 100 برند برتر ایرانی
اهمیت حضور کسبوکارها در شبکههای اجتماعی
امروزه کمتر برندی در سطح جهانی پیدا میشود که از اهمیت حضور فعال در شبکههای اجتماعی غافل باشد. پژوهشهای فراوانی وجود دارند که تأثیر مثبت این فعالیتها را تأیید کردهاند. بهطور مثال، طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، ۶۲ درصد از شرکتکنندگان بر این باور بودند که برندهایی که در فضای مجازی حضور پررنگی ندارند، بهمرور زمان از بین خواهند رفت. مطالعهای دیگر نیز نشان داده که فعالیت صفحات اجتماعی برندها نهتنها باعث افزایش نرخ مشارکت مخاطبان میشود، بلکه مستقیماً بر میزان فروش آنها تأثیر مثبت میگذارد.
بر اساس یک پژوهش در مارس ۲۰۲۳، ۵۰ درصد از نسل هزاره توصیههای اینفلوئنسرها را درباره محصولات یا برندها قابلاعتمادتر از تبلیغات سنتی دانستهاند. همچنین، ۳۶ درصد از پاسخدهندگان اعتماد بیشتری به اینفلوئنسرها نسبت به تبلیغات معمولی داشتند. برندها نیز به این روند پی بردهاند و بسیاری از آنها در حال افزایش بودجه بازاریابی خود در شبکههای اجتماعی هستند. بر اساس یک نظرسنجی، ۸۰ درصد مدیران پیشبینی کردهاند که بودجه بازاریابی در شبکههای اجتماعی طی سه سال آینده افزایش خواهد یافت.
وضعیت برندهای ایرانی در مقایسه با برندهای مطرح بینالمللی؛ متفاوت اما قابل قبول؟
رویکرد برندهای مطرح جهانی به شبکههای اجتماعی با برندهای ایرانی تا چه حد متفاوت است؟ اگر اینستاگرام را فصل مشترک برندهای ایرانی و خارجی در نظر بگیریم، میتوان در یک نگاه کلی، وضعیت برندهای ایرانی را با خارجیها اینطور مقایسه کرد:
بعد از صفحه خود اینستاگرام با رقم رویایی ۶۰۷ میلیون فالوئر، برند نایکی با ۳۰۷ میلیون پرفالوئرترین صفحه متعلق به برندها در اینستاگرام است. در یک محاسبه ساده، اگر تعداد فالوئرهای این برند را بر تعداد کاربر فعال ماهانه اینستاگرام تقسیم کنیم، نتیجه ۱۵ درصد میشود. یعنی، ۱۵ درصد از کاربران فعال ماهانه اینستاگرام صفحه نایکی را دنبال میکنند. حال، سراغ کسبوکارهای ایرانی برویم. طبق آمار گزارش سالانه دیتاک، اینستاگرام ۳۱ میلیون کاربر فعال ایرانی دارد و از بین کسبوکارهای ایرانی، فروشگاه کوروش با ۲ میلیون بیشترین فالوئر را داراست. یعنی، حدود ۶.۵ درصد از کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام پرفالوئرترین کسبوکارهای ایرانی را دنبال میکنند.
| پرفالوئرترین برندهای ایرانی (میلیون) | پرفالوئرترین برندهای جهانی (میلیون) | ||
| اینستاگرام | 676 | ||
| افق کوروش | 2 | نایکی | 304 |
| فیلیمو | 1.9 | نشنال جئوگرافی | 281 |
| دیجی کالا | 1.5 | ویکتوریا سیکرت | 76 |
| خانومی | 1.3 | زارا | 61 |
| نماوا | 1 | چنل | 59 |
| اسنپ | 1 | لویی ویتون | 55 |
| آپ | 996 هزار نفر | گوچی | 52 |
| متوسط تعداد فالوئر | 1.4 | متوسط تعداد فالوئر (بدون احتساب خود اینستاگرام) | 126.9 |
به طور کلی، به نظر میرسد وضعیت برندهای ایرانی نسبت به همتایان خارجیشان در فعالیت در اینستاگرام از نظر نوع فعالیت متفاوت اما از نظر کمیت قابل رقابت با برندهای جهانی است. برای مثال، تصویر زیر صفحات اینستاگرام رسمی فروشگاههای والمارت (3.3 میلیون فالوئر)، افق کوروش (2 میلیون)، ادکا (246 هزار نفر فالوئر) را به تصویر کشیده است. والمارت فروشگاهی زنجیرهای بینالمللی است که هزاران شعبه در سراسر جهان دارد. با این حال، تعداد دنبالکنندگان افق کوروش که در ایران فعال است با والمارت قابل مقایسه است.